OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Avdelningen för äldreomsorg ansvarar för biståndshandläggning samt olika insatser som ger möjlighet för äldre att få sina behov av omsorg tillgodosedda. Här finns vård – och omsorgsboenden, servicehus, anhörigstöd, dagverksamheter och hemtjänst. Verksamheterna bedrivs i egen regi och av privata utförare på entreprenad.
Välkommen till enheten för myndighetsutövning och förebyggande arbete
Vid enheten för myndighetsutövning och förebyggande arbete, äldreomsorg arbetar 24 biståndshandläggare, två äldrekuratorer, sju undersköterskor, två aktivitetssamordnare, seniorvaktmästare, administrativa assistenter med ansvar för fakturahantering och avgiftshandläggare.
Därtill består enheten av beställarchef, två bitr. beställarchefer, färdtjänstutredare, metodutvecklare och en administrativ sekreterare/utredare. Vi har även ett antal pågående utvecklingsarbeten på enheten. Vi ger bistånd till drygt 1800 personer, framför allt enligt socialtjänstlagen. Vi sitter i lokaler nära T-centralen, med närhet till allmänna kommunikationer.
Rollen
Som biståndshandläggare inom äldreomsorgen utreder du och fattar beslut om bistånd för personer som är 65 år och äldre, främst enligt socialtjänstlagen men också enligt lagen om riksfärdtjänst och LSS. Även uppföljning av insatser är en viktig del i arbetet. Arbetet kräver stor lyhördhet för de äldres behov och innebär mycket nära samarbete med kolleger och samverkan med andra enheter och professioner
Din kompetens och erfarenhet
Du är under utbildning eller färdigexaminerad socionom med inriktning mot äldre- och funktionshindrade alternativt motsvarande utbildning. Du har goda kunskaper inom aktuell lagstiftning. Meriterande är arbetslivserfarenhet som biståndshandläggare.
Vi ser det även som meriterande om du har vana av Stockholms stads dokumentationssystem Paraplyet, landstingets datorsystem WebCare och Officepaketet.
Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och har förmåga att planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du har en pedagogisk förmåga och anpassar ditt sätt att förmedla ditt budskap till mottagaren. Du samarbetar och kommunicerar bra med andra människor, arbetar och planerar ditt arbete för att uppnå enhetens mål och resultat. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och följer fattade beslut.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Om Kungsholmens stadsdelsförvaltning
Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen.
Inom stadsdelsförvaltningen arbetar ca 1 200 medarbetare, som ansvarar för bland annat äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö. Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna. Besök och följ gärna vår https://facebook.com/kungsholmensdf där kan du läsa mer om våra verksamheter.