OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Enheten består av 23 medarbetare som ansvarar för utredningar om ekonomiskt bistånd samt bistånd till boende genom socialt kontrakt, förmedlingsmedel, administration, budget- och skuldrådgivning, dödsbohandläggning samt bostadssamordning avseende sociala kontrakt.
ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter innebär att utreda och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd samt informera, stödja och motivera personer till hållbara lösningar för egen försörjning. Du arbetar motiverande med den enskildes behov i fokus och med målsättning att individen ska uppnå självförsörjning genom ett nära klientarbete och samverkar, såväl internt som externt med andra myndigheter och enheter i ditt arbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har socionomexamen eller är i slutet av socionomutbildningen
• har god kommunikativ förmåga och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska
• har ett genuint intresse för uppdraget, ett gott bemötande och en god samverkansförmåga
• uppskattar ett högt tempo och har förmåga att hantera svåra situationer och personer som befinner sig i social utsatthet
• är självständig, noggrann och arbetar systematiskt.
Det är meriterande om du:
• har kunskap och erfarenhet av dokumentation och journalföring i verksamhetssystemet Treserva eller liknande verksamhetssystem
• har aktuell erfarenhet av utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vi vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.
Välkommen med din ansökan idag, urval och intervjuer sker löpande.
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.