Sortiment & Inköpschef till MerxTeam i Göteborg

Arbetsbeskrivning

MerxTeam har sedan starten 1984 vuxit till en av Sveriges ledande leverantörer inom restaurang- och köksprodukter. Idag ingår MerxTeam AB i en koncern som arbetar med egna produkter och varumärken, som Exxent och Xantia, vilka säljs hos utvalda återförsäljare i restaurang, detalj och profilkanalerna. Koncernen säljer också mot konsument via de egna butikerna Verner & Verner, Cordon Bleu och e-handeln Zerazza.com. Huvudkontoret är beläget i egna lokaler på Hisingen i Göteborg. Utöver detta har man ytterligare kontor i Stockholm, Oslo, Moskva och Warszawa samt ett inköpskontor med inhemsk personal i Shanghai. MerxTeam omsätter runt 175 MSEK och har ca 70 medarbetare. Läs mer på www.merxteam.com

MerxTeam står nu inför en stark tillväxt och expansion på den nordiska marknaden varpå de nu söker en resultatinriktad Sortiment & Inköpschef som vill vara med på resan.

ARBETSBESKRIVNING
I rollen som Sortiment & Inköpschef ansvarar du för MerxTeams sortiment- och inköpsstrategi, årlig kategoriplanering och säkerställer att dessa går i linje med koncept och affärsplan. Du kommer att arbeta mycket nära affären och fatta verksamhetsbeslut med stöd av ekonomisk analys och nyckeltal. I din roll leder du ett mindre team på 3 personer vilka arbetar med inköp och kategoriutveckling. Ni har det totala ansvaret för att ta fram ett sortiment som genererar försäljningstillväxt, garanterar hög kvalitet och lönsamhet i linje med de övergripande affärsstrategier. Du har ett mycket nära samarbete med inköpskontoret i Kina för att säkerställa uppsatta mål vad gäller design, kvalitet, pris och nyckeltal. Vidare ansvarar du för utvärdering och utveckling av leverantörsbas för att säkerställa kvalitet, pris och distribution/sourcing. Tjänsten är placerad på kontoret i Göteborg och du sitter med i ledningsgruppen och du rapporterar till VD.

• Driva utveckling avseende sortiment, inköp och processer i enlighet med konceptets strategier
• Ansvar för bolagets sortiment och inköpsprocess
• Utveckling av ett starkt och kommersiellt sortiment för respektive försäljningskanal
• Löpande följa upp och analysera försäljningsutveckling och nyckeltalsutveckling för sitt ansvarsområde
• Val av leverantörer och etablering av goda samarbeten i Asien och Europa
• Driva och utveckla inköps- och förhandlingsprocesser
• Prissättning för god lönsamhet
• Ansvar för omvärldsbevakning för bästa produktutveckling, inkl. konsumenttester såväl som konkurrentanalyser
• Coacha och utveckla ditt team



KVALIFIKATIONER
Du har gedigen erfarenhet av sortiment och inköpsarbete inom retail/ HoReCa samt en utpräglad känsla för kommersiellt mode och trender. Du har ett sinne för att göra affärer, ser helheter och affärsprocesser och är en kreativ och drivande person med en stark analytisk förmåga och en tydlig målfokusering.

• Erfarenhet från sortiment och produktutveckling för detaljhandeln/ HoReCa och gärna med god materialkunskap inom, trä, glas, metall och keramik samt förpackningar.
• Relevant akademisk examen
• Bred affärsförståelse och förhandlingsvana
• Erfarenhet av inköpsarbete inom konsumentrelaterade produkter
• Erfarenhet av att ha arbetat mot Asien
• Erfarenhet av att arbeta som ledare
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i skrift och tal

PERSONLIGT KOMPETENSER VIKTIGA FÖR ROLLEN

• Drivande, beslutskraftig och coachande ledare
• Mycket god organiserings och planeringsförmåga
• Kommersiellt tänkande
• Relationsbyggande och kommunikativ
• Analytisk förmåga
• Strategisk förmåga

VI ERBJUDER
MerxTeam är en av de ledande aktörerna inom sina produktsegment och satsar stora resurser på att ta fram nya innovativa produkter och koncept för att tillgodose marknadens behov och önskemål. Vi erbjuder dig ett utvecklande och spännande arbete i en platt organisation där möjligheten till påverkan och utveckling är stor.

ANSÖKAN
Vi samarbetar med rekryteringsföretaget Your Talent i denna rekrytering, ansök på www.yourtalent.se För ytterligare information vänligen kontakta rekryteringskonsult Johan Sjöberg på 0761-709851, johan.sjoberg@yourtalent.se

Vi arbetar med löpande urval vilket gör att vi gärna tar emot din ansökan snarast möjligt!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Your Talent AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2020
  • Ansök senast: 4 oktober 2020

Besöksadress

Södra Hamngatan 25
None

Postadress

Södra Hamngatan 25
Göteborg, 41114

Liknande jobb


17 september 2024

R&D Director of Procurement

R&D Director of Procurement

10 september 2024

Inköpschef till kund inom industrin

10 september 2024