OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sortimentsansvarig till Outnorth
Är du en vass förhandlare, har en fallenhet för att skapa förtroendefulla relationer i alla led samt älskar att göra bra affärer? Har du dessutom en förkärlek för utomhusaktivitet med tillhörande outdoor-produkter? Då har vi en utvecklande tjänst för dig!
Outnorth är Skandinaviens ledande e-handel inom Outdoor. Vi säljer kläder, skor och utrustning för livet och äventyren utomhus. Sortimentet består till stor del av nordiska varumärken kryddat med produkter som speglar hur vi ser på Outdoor – vi kallar det ” The best of Scandinavian Outdoor”. Vi jobbar för att få fler människor att vara utomhus mer, oavsett ambitionsnivå eller tidigare erfarenhet.
Outnorth är snabbt växande och ökade 2019 omsättningen med över 30 procent, till 705 miljoner kronor och levererar dessutom ett positivt rörelseresultat uppgående till 15 miljoner kronor. Sedan december 2018 ingår Outnorth i Outnordic koncernen där även norska Fjellsport ingår. Koncernen omsatte 2019 för mer än 1,1 miljarder svenska kronor. Majoritetsägare för Outnordic är den nordiska mediekoncernen Egmont.
Hos oss får du arbeta i en trevlig och prestigelös miljö tillsammans med engagerade kollegor och ett starkt varumärke på den nordiska marknaden. Tjänsten är ett vikariat under föräldraledighet med önskad start senast 1 juni 2021. Du kommer vara placerad i Växjö och ingå i ett team som ansvarar för sortimentsutveckling, inköp och administration av företagets produktkategorier.
Dina arbetsuppgifter
I linje med företagets övergripande vision och affärsplan har du som sortimentsansvarig det huvudsakliga ansvaret att driva och utveckla ett antal av segmenten inom vårt sortiment. Du förväntas att såväl strategiskt som taktiskt ansvara för att sortimentet drivs på ett sätt som optimerar försäljning och lönsamhet samt fokuserar på kundens behov både idag och i framtiden.
• Avtalsförhandla med befintliga leverantörer om villkor och utveckling av deras sortiment.
• Utveckling och utvärdering av befintligt sortiment och addering av nytt vid varje säsongskifte, samt läggande av grundorder (2ggr/år)
• Identifiera, utvärdera och förhandla med nya leverantörer
• Ansvar för dina produkters livscykel, från intake till end of life, där du har försäljnings och lönsamhetsansvar för ditt sortiment
• Kampanjplanering och andra säljdrivande aktiviteter i egen regi samt med leverantörernas stöd
• Övergripande ansvar för prissättningen på dina leverantörers artiklar
• Kontrollera kvalitet och leverans av produktdata för att möjliggöra publicering på sajt
Du ingår i inköpsteamet och rapporterar till företagets CPO.
Din profil
Som Sortimentsansvarig rör du dig i en roll som är inköpsrelaterad, men även försäljningsinriktad. Som person ser vi att du är en analytisk, självständig och strukturerad person med god vana att hantera stora mängder data och information. Att du är affärsmässig, resultatinriktad och brinner för att nå uppsatta mål tror vi är starka drivkrafter hos dig. Du har ett genuint intresse för att göra affärer och du tycker det är roligt att förhandla. Du kan vara en tuff förhandlare, samtidigt som du är mån om att skapa goda relationer med dina leverantörer.
Du går igång på att leverera resultat och är inte rädd för att lyfta luren och ställa krav på de varumärken du ansvarar för. Du älskar när det är högt tempo och du är en driven ”doer” som får saker att hända. Du är analytisk, gillar att fördjupa dig i försäljningssiffror och är bra på att dra snabba slutsatser så att du vid behov snabbt kan sätta in åtgärder.
Din sociala kompetens och kommunikativa förmåga blir framgångsfaktorer hos dig då arbetet innebär många interna och externa kontakter. Med driv och engagemang involverar du dina kolleger i utvecklingen av vårt sortiment, och du har en naturlig förmåga att tillsammans med dina kollegor leda den gemensamma resan framåt. Du bör även vara kreativ och utvecklingsorienterad för att löpande säkerställa att ditt produktsortiment är säljande och lönsamt.
Dina kvalifikationer:
• tidigare erfarenhet från liknande arbete, gärna som sortiments- eller kategoriansvarig alternativt produktansvarig
• gärna akademisk utbildning inom företagsekonomi, försäljning, inköp, logistik eller motsvarande
• goda IT-kunskaper med vana av att arbeta i affärssystem, BI-system och Office-paketet. I synnerlighet krävs goda kunskaper i Excel
• erfarenhet och dokumenterat intresse från branschen, e-handel samt produktkunskaper är meriterande
Har du frågor om tjänsten, vänligen kontakta Anders Nielsen CPO/Inköpschef på tf. 070-518 77 80
Vi tillämpar löpande urval i processen, vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före ansökningens slutdatum
Sista ansökningsdatum är 2021-03-31