OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ta tillfället i akt och arbeta både strategiskt och operativt med breda HR frågor? Uppskattar du att arbeta som ett affärsnära stöd till operativa avdelningar? Har du dessutom erfarenhet av ett arbete som HR Business Partner? Då kan du vara den vi söker.
SOS Internationals HR Team består av en HR Manager, HR Business Partner, Learning & Development Partner (vakant roll) samt en HR Coordinator där du i din nya roll skulle vikariera för vår HR Business Partner som går på föräldraledighet. Vår avdelning präglas av högt till tak, där vi som team kompletterar varandra. Vi är ett glatt gäng, med stort fokus på utveckling, strukturering och effektivisering, där din roll som HR Business Partner är starkt bidragande.
Som HR Business Partner hos SOS International ansvarar du för att vara en affärsnära partner för ledare inom vår störta enhet som är vår operativa verksamhet (vår larmcentral) med ca 220 anställda. Du ansvarar för att förutse affärsprioriteringar och coachar ledare inom samtliga HR områden parallellt med att du driver strategiska HR projekt tillsammans med kollegorna i HR teamet. Du ansvara för rekryteringsprocessen såväl operativt som strategiskt, och under våren anställer vi mycket sommarpersonal vanligtvis varav detta kommer vara en viktig uppgift för dig.
Dina huvudsakliga ansvarsområden
Bidra till SOS Internationals ambition att bli en attraktiv arbetsgivare med högpresterande medarbetare.
Säkra rätt kompetens på rätt plats i, genom att ständigt utveckla och arbeta med rekryteringsprocessen operativt såväl som strategiskt.
Se till att vara en coachande funktion till våra ledare och säkerställa att ledarskapet följer HR processer och regelverk.
Skapa ett högt medarbetarengagemang genom diverse insatser.
Arbetsuppgifter:
Du arbetar med att uppnå affärsmålen genom strategiska HR initiativ och anpassade åtgärder. Du säkerställer att dina initiativ överensstämmer med företagets övergripande personalstrategier.
Arbetet sker i ett partnerskap i nära relation till enhetens ledningsgrupp där HRBP ansvarar för att bidra med sin kunskap och affärsnära perspektiv för att hitta lämpliga lösningar för lämpliga strategier framledes.
Du coachar ledare i samtliga HR relaterade områden som är förekommande på arbetsplatsen.
Strategisk partner som utmanar sina ledare och bidrar till deras egen ledarskapsutveckling.
Arbetar löpandes med årliga HR-cykel inom affärsområdet för vår operativa avdelning, där HRBP ansvarar för att stödja, coacha samt utveckla chefer inom HR.
Som HRBP tar du även ansvarar för utveckling och genomförande av rekryteringsinitiativ och Employer Branding.
I rollen förekommer även personaladministration i form av anställningsavtal och övriga uppgifter som tillkommer i och med onboarding/offboarding processer.
Vem letar vi efter?
Erfarenhetsmässigt: +3 års erfarenhet av brett arbete inom HR, gärna i liknande verksamhet. Du har en examen inom personalvetenskap eller motsvarande. Det är starkt meriterande om du har arbetat i en coachande funktion och/eller med ledarskapsutveckling tidigare.
Personliga egenskaper:
Du beskrivs som konsultativ och gillar att coacha andra mot mål och framgång
Du har lätt för att skapa ett starkt förtroende bland andra och har förmågan att sätta dig in i olika situationer och anpassa sitt ledarskap därefter.
Som person är du framåtsträvande och uppfinningsrik, du säkrar nya strategier för att nå gemensamma och affärsrelaterade mål.
Du har förmågan att agera på eget initiativ för att få saker att hända samtidigt som du noga avväger när du behöver involvera andra
Metodiskt och strukturerat är det sättet som du helst arbetar på, du förstår vikten av att skapa strukturer och rutiner för att kunna nå långsiktiga mål.
Du har enkelt att anamma ett helhetsperspektiv och förstå komplexiteten inom ett företag. Du kan således ta andra avdelningars perspektiv och anpassa ditt tillvägagångssätt därefter.
Du är kommunikativ och trivs i en arbetsroll där ditt tempo växlar ständigt.
Utmaningar ser du som någonting givande och roligt, och du har ingenting emot att bedriva flertalet projekt parallellt.
Du uppskattar att arbeta operativt likväl som strategiskt.
Övriga egenskaper:
Språk: Du talar och skriver obehindrat på både svenska och engelska.
Datakunskaper: Microsoft Office, främst Excel, Powerpoint och Word.
Meriterande:
Det är starkt meriterande om du har arbetat med rekryteringssystemet Talent Recruiter tidigare och/eller om du har erfarenhet av vår testleverantör CUT-E och är certifierad via dem.
Vad erbjuder vi dig?
Hos oss på SOS International erbjuder vi dig en varm atmosfär, där vi kollegor geniunt bryr oss om varandra. Vi har ett öppet arbetsklimat och tillsammans en framåtsträvande anda. Vi erbjuder dig en arbetsplats där ingen dag är den andra lik, där du som del av vårt team får utvecklas i din roll och ha möjligheten att påverka hur lärande och utveckling hos oss ska se ut. Du erbjuds givetvis trygga anställningsvillkor, där vi har kollektivavtal som vi förhåller oss till. Vår kärnverksamhet handlar om att hjälpa medmänniskor i bevärliga situationer. I ett arbete hos oss, kan du verkligen göra skillnad. Du kommer att rapportera till HR Manager Mobility Sweden, och arbeta på vårt nyrenoverade kontor i Danderyd samt även på distans vid behov.
Om tjänsten:
Tjänsten är ett vikariat som HR Business Partner. Tjänsten sträcker sig från och med December tom. 31 juli 2022 med chans till förlängning.
Sysselsättningsgrad: Tjänsten är på 100 %.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Markelund
Helena Lindberg