SOS-operatör

SOS-operatör

Arbetsbeskrivning

SOS Alarm besvarar 112-samtal och larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser dygnet runt, årets alla dagar. Dessutom bedriver SOS Alarm en kommersiell verksamhet som hanterar bland annat inbrottslarm, brandlarm, personlarm, hisslarm, kameraövervakning och driftlarm. Utöver det har vi även en central roll i samhällets krisberedskap. Hos oss på SOS Alarm arbetar sammanlagt idag ca 1100 SOS:are från Malmö i söder till Luleå i norr. I Jönköping arbetar ca 45 SOS-operatörer och SOS-sjuksköterskor. Vår central är under ombyggnad och ny central ska stå färdig under 2023.

Vill du göra skillnad för andra, på riktigt? Vi söker fler medarbetare som vill vara med och skapa ett tryggare Sverige för alla.

Din vardag som SOS-operatör

Du kommer att få möta alla möjliga typer av människor, frågeställningar och problem. Din huvudsakliga arbetsuppgift är att svara på inkommande 112-samtal och är den hjälpsökandes första kontakt innan andra hjälpresurser är på plats.
Samtalen omfattar allt ifrån akuta sjukdomsfall, trafikolyckor, bränder till samtal där någon är i behov av en trygg röst. Med intervjustöd och anpassad teknik säkerställer du och dina kollegor att rätt resurser skickas till rätt plats i rätt tid. Du arbetar ofta självständigt men i nära samarbete med andra inom och utanför organisationen. Arbetet bedrivs ofta i ett högt tempo och hjälpsökande står alltid i fokus. Arbetet bedrivs på SOS-centralen i Jönköping där du sitter i en öppen miljö tillsammans med dina kollegor.

För att få rätt förutsättningar för att lyckas som SOS-operatör inleds anställningen med en utbildning på ca 14 veckor, delvis på vår utbildningsenhet i Kista. Som SOS-operatör har du en dygnsgående tjänst med viss möjlighet att påverka ditt eget schema.

Vi erbjuder dig

- Att få göra en verklig skillnad i andra människors liv, varje dag
- Ovärderlig lärdom i att kommunicera med olika typer av människor
- Engagerade och stöttande ledare och kollegor
- Chansen att arbeta i ett samhällsviktigt företag där människan alltid står i centrum
- Du får samverka tillsammans med bl. a. Polisen, räddningstjänst, ambulanssjukvården och andra aktörer som är viktiga för samhället


Vi söker dig
Du trivs med att hjälpa andra människor - det är det allra viktigaste! Vi utgår ifrån att du alltid vill hjälpa den som ringer in och hanterar samtalet från början till slut. Du är trygg i dig själv, har en personlig mognad och är beslutsam oavsett vilket samtal du hanterar. Du behöver ha en stor flexibilitet då arbetet är skiftande men även vara öppen för förändringar och nya förutsättningar och kunna prioritera i stressiga situationer. Rollen innebär samverkan med kollegor och externa aktörer vilket kräver att du har god samarbetsförmåga. Du är en vänlig, orädd och lyhörd person som har lätt för att prata med människor. Vidare är du empatisk och professionell samtidigt som du samverkar och tar ansvar i din yrkesroll. Tjänsterna startar 30 augusti och 11 oktober -22 och inleds med sex månaders provanställning.

Vi tror att du...

- Har minst tre års arbetslivserfarenhet
- Talar och skriver svenska obehindrat och är bekväm med att ta samtal på engelska
- Har god datorvana och trivs med att arbeta i olika och komplexa system
- Har god simultanförmåga då arbetet kräver att du kan hantera flera uppgifter på en och samma gång
- Inte ser oregelbundna arbetstider som något hinder. Du ska vara beredd att jobba såväl förmiddag, eftermiddag, kväll och natt, vardag som helg.


Hos oss är våra värderingar, Professionella & Empatiska samt Ansvarstagande & Samverkande, något som genomsyrar hela kulturen på SOS Alarm och att du kan relatera till dessa är en förutsättning för att trivas hos oss!

Vi ser gärna att du har någon form av vårdutbildning och erfarenhet av att arbeta oregelbundna tider då SOS Alarm är en verksamhet som finns till för hjälpsökande dygnets alla timmar, årets alla dagar.


Låter detta intressant? Skicka in din ansökan snarast, dock senast 22-03-06.
Har du frågor? Kontakta rekryterande chef Andreas Nordén på andreas.norden@sosalarm.se eller 0738-069 441.

SOS Alarms genomför säkerhetsprövning med registerkontroll på sin personal enligt kraven ur säkerhetsskyddslag (2018:585). Även en kontroll enligt Lag (1974:191) om bevakningsföretag utförs och är aktiv under anställningsperioden. Drogtest utan anmärkning är en förutsättning för anställning.

Läs gärna mer om SOS Alarm och vår verksamhet på https://sosalarm.se (https://sosalarm.se/) och https://jobb.sosalarm.se/

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SOS Alarm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 februari 2022
  • Ansök senast: 6 mars 2022

Liknande jobb


7 oktober 2024

17 september 2024

9 september 2024