OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
För en av våra medarbetare som skall vara föräldraledighet söker vi nu en ersättare. Som Sourcing Intelligence Manager, SIM, ansvarar du för att stötta kategorin vad gäller det taktiska och operativa inköpsarbetet inom Specialaffären. Befattningen ska skapa förutsättningar för ökad lönsamhet och konkurrenskraft genom analytiskt arbete inom inköp och sourcing.
Rollen ingår i teamet Utveckling & Verksamhetsstyrning som idag består av ett flertal engagerade medarbetare, som med olika roller stöttar Specialaffären och är drivande i utvecklingsfrågor.
Specialaffären är del av ICA Sverige som både bedriver partihandel och detaljhandel. Verksamheten befinner sig i en omfattande förändringsresa där du både får möjlighet att påverka och vara delaktig in denna utvecklande resa.
Arbetsuppgifter:
Inköpsanalys och kategorisupport
* Förstå och analysera inköpsaffären
* Identifiera förhandlingspotentialer och planera för hur dessa kan realiseras
* Sammanställ underlag och följ upp ersättningar från leverantör såsom marknadsbidrag och reklamationer.
* Ta ägandeskap för uppföljning av genomförandet av planerade förflyttningar i inköpsaffären
* Stötta kategorin för att säkra processefterlevnad i inköpsprocessen
* Stötta kategorin med råd och underlag inför och under genomförande av förhandlingar.
Verktyg
* Ansvarig för verktygsstöd kopplat till Inköpsaffären (rapportering, verktyg och databaser)
Way of Working
* Driver arbetet för att samtliga inom Inköp & Sortiment och IGS (ICA Global Sourcing) arbetar enligt gällande processer & rutiner, samt att dessa är aktuella och utvecklas
* Driver arbetet för att samtliga inom Inköp & Sortiment och IGS arbetar enligt ISO (ICA Global Sourcing).
* Ansvarig för att Specials inköp arbetar enligt ICAs etiska riktlinjer och policys.
KPI / Rapporter
Ansvarig för mätning/ uppföljning av inköps-KPI:er (t.ex. betalningsvillkor, reklamationer, inköpsförbättringar).
Kvalifikationer & profil:
* Civilingenjör, Civilekonom eller motsvarande
* Minst 3 års erfarenhet av inköps- och upphandlingsarbete
* Erfarenhet och kompetens inom strategisk analys och utveckling
* Svenska & engelska obehindrat i tal och skrift
* Du hanterar Office 365 obehindrat och har mycket goda Excelkunskaper
Profil
* Hög ambition, drivkraft för att nå resultat och skapa lösningar
* Mycket god analytisk- och problemlösningsförmåga
* Mycket god förmåga att utvinna data, genomföra analyser och sammanställa rapporter
* Förmåga att snabbt förstå och applicera nya metoder, förutsättningar och fakta
* Affärsmässighet och god förståelse för verksamhetens komplexitet
* Du är strukturerad, noggrann och metodisk, men har förmåga att anpassa dig utifrån situationen
* Du är social, ödmjuk och har lätt att samarbeta med människor från alla delar av organisationen och är förtroendeingivande
* Målfokuserad med förmåga att arbeta proaktivt både självständigt och i team
Meriterande.
* Meriterande med erfarenhet av arbete hos ICA
* Erfarenhet av detaljhandel
Anställningsform
Visstidsanställning t.o.m. 2021-02-15
Tillträde
Tillträde 2020-06-01
Kontaktperson
Chef, Andreas Lindbom, andreas.lindbom@ica.se
HR, Eva Strandlund, eva.strandlund@ica.se
Sista dag för ansökan
2020-04-03. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande under ansökningsperioden.
ICA ska spegla våra kunder såväl som samhället i stort och är beroende av medarbetare med olika kompetenser. Vi strävar därför efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet det medför.
ICA värnar om goda arbetsmiljöförhållanden för våra medarbetare. Vi har som målsättning att ha totalt rökfria arbetsplatser. Vi tillämpar drogtestning i samband med rekryteringsförfarandet.