Sourcing Manager till Buses & Coaches, Södertälje

Arbetsbeskrivning

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 92,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor

Sourcing Manager till Buses & Coaches, Södertälje

Scania Purchasing ansvarar för inköp av produkter och tjänster till Scanias samtliga enheter i världen.
Inköpsavdelningen Buses & Coaches ansvarar för inköp av samtliga karossartiklar till Scanias egen komplettbusstillverkning i Slupsk, Polen, Lahti, Finland och Bangalore, Indien.
Exempel på artiklar är plåt- och plastdelar både interiör och exteriört, mekaniska och elektriska komponenter m.m.
Inköpsansvaret är uppdelat mellan Södertälje, Slupsk Polen, Lahti, Finland. Vi har dessutom ett nära samarbete med Scanias Inköpsavdelning i Indien.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som Sourcing manager ansvarar du för att leda och driva utvecklingen av strategier för befintliga leverantörer samt att utveckla och optimera en global leverantörsstruktur inom ett eller flera produktsegment.

Dina huvuduppgifter består av att skapa strategier och aktiviteter för att förbättra kvalitet, leveranssäkerhet, totalkostnad samt att ansvara för leverantörsförhandlingar av kommersiella avtal. Arbetet sker i nära samarbete med personer inom inköp, kvalitet, produktutveckling och produktion samt med MAN där så är tillämpbart.

Din profil
Vi söker dig som är intresserad av affärer och teknik och vill vara med i utvecklingen av framtidens Scania. Du är förmodligen ingenjör eller civilingenjör med erfarenhet från produktion, inköp eller produktutveckling. Erfarenhet av upphandling är starkt meriterande. För att vara framgångsrik i rollen behöver du förutom att förhandla effektivt med leverantörer, även kunna presentera dina sourcing förslag till inköps ledning för kunna gå vidare.

Affärsmässighet och ett strukturerat arbetssätt är en självklarhet för att nå framgång inom yrket. Du är en god relationsbyggare som trivs att jobba med människor både inom företaget och med våra leverantörer. Då du kommer att ha många internationella kontakter förutsätter vi att du tycker om att resa i tjänsten samt att du behärskar engelska i tal och skrift.

Passar du in på ovanstående och känner dig lockad av att komma in i en kommersiell och internationell värld med stora utvecklingsmöjligheter är du välkommen att höra av dig till oss.


Ytterligare information
Per Lundgren, Purchasing Manager Buses & Coaches, tel 070-2589884,

Kontaktpersoner på detta företaget

Randstad .

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania CV AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 5 juni 2015

Besöksadress

Nyköpingsvägen 33-41
None

Postadress

Nyköpingsvägen 33-41
SÖDERTÄLJE, 15187

Liknande jobb


Software test engineer

Software test engineer

20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024