OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Beskrivning
Vill du ha ett av de viktigaste och roliga uppdragen som finns?
Hos oss får du tillsammans med kollegor inspirera våra elever till ett lustfyllt lärande varje dag.
Maltesholmsskolan ligger i Hässelby Strand med närhet till naturen. Mälaren och Grimstaskogen ligger bara ett stenkast från skolan. Skolan är en F-6 skola med ca 450 elever. Undervisningen och de olika aktiviteterna i skolan bygger på omväxlande arbetssätt där elevernas olika förmågor lyfts fram vilket skapar möjlighet att bearbeta kunskap på många olika sätt. Alla ämnen är lika viktiga. Vi vill att våra elever ska känna glädje och ha roligt i skolan. Maltesholmsandan kan beskrivas med våra tre honnörsord: öppenhet, ordning och reda samt goda kunskaper. Vår grundsärskola består idag av 12 elever som läser enligt ämnesområden alternativt en kombination av ämnesområden och ämnen. Lärare och elevassistenter jobbar tätt tillsammans och arbetet med vår gemensamma värdegrund är ständigt aktuell. Vi strävar efter att alla elever ska möta en lärmiljö som är anpassad utefter sina förmågor. Tillsammans skapar vi trygghet, trivsel och kunskapsutveckling. Samverkan med grundskolans elever i olika aktiviteter är viktigt för oss. Vi kommer att intervjua löpande. Generella arbetsuppgifter
Nu söker vi dig som tillsammans med annan lärare kommer att ansvara för undervisningen av våra grundsärskoleelever. Tillsammans med elevassistenter och speciallärare med särskilt ansvar för grundsärskolan har du ett nära samarbete kring elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling. Du ges förutsättningar att etablera goda relationer med eleverna och möjlighet att se varje individ utifrån sina förutsättningar. Skolans EHT-team kan ge dig stöd och handledning i ditt arbete. Du ingår i ett nätverk bestående av lärare på närliggande grundsärskolor. Tillsammans med kollegiet strävar du efter att utveckla verksamheten så att vår särskola ligger i framkant. Arbetsuppgifter som Utvecklingslärare - Bidra till att utveckla arbetet med MIRA-modellen i syfte att följa elevernas utveckling och befästa välfungerade rutiner för det systematiska kvalitetsarbetet beträffade kunskap och trygghet.
- Skapa en trygg lärandemiljö och ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas. Att ha ett stort engagemang i undervisning och arbeta för hela skolans och alla elevers utveckling.
- Leda arbetet med att öka samverkan mellan fritidshemmet och undervisningen i grundsärskolan i syfte att skapa större helheter för eleverna. I uppdraget ingår det att i samarbete med dina närmsta kollegor skapa en god, lärorik, trygg och hållbar heldagsverksamhet för eleverna, där arbetsuppgifter och roller är tydliga för var och en. Att ni tillsammans utvecklar verksamheten med eleverna i fokus.
- Leda arbetet med att använda digitaliseringens möjligheter i undervisningen.
- Bidra till att sprida och utbyta kompetens, erfarenheter och samarbetsaktiviteter mellan skolans olika verksamheter.
Kvalifikationer
För att bli behörig att undervisa i grundsärskolan måste du ha en speciallärarexamen med inriktning mot utvecklingsstörning. Dessutom krävs en förskollärar– eller lärarexamen eller motsvarande. Du blir också behörig om din lärar- eller förskollärarexamen omfattar en inriktning eller specialisering mot utvecklingsstörning.
Din lärar- eller förskollärarexamen styr vilken behörighet du får inom särskolan. Du får behörighet att undervisa i de ämnen och ämnesområden som ingår i din utbildning
Det är även meriterande om du dessutom har följande:
• behörighet att undervisa i grundsärskolan årskurs 1-6
• erfarenhet av att undervisa elever med funktionsvariation eller har goda kunskaper
inom specialpedagogik
• ett inkluderande förhållningssätt
• en god samarbetsförmåga
Läs gärna mer om vår skola på https://maltesholmsskolan.stockholm.se/
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.