Sparbanken Syd söker kontorschef till Malmö och Lomma

Sparbanken Syd söker kontorschef till Malmö och Lomma

Arbetsbeskrivning

För snart 200 år sedan öppnade det som idag är Sveriges äldsta, och enda helt självständiga sparbank - Sparbanken Syd - i Ystads rådhus. Som äkta sparbank har vi inga aktieägare som kräver vinstmaximering och utdelningar. Även om mycket har förändrats i samhället sedan dess är vårt syfte detsamma än idag, nämligen att använda vår vinst till att utveckla tjänster som skapar värde för våra kunder och att förverkliga goda idéer som bidrar till tillväxten i vårt samhälle. Därför vågar vi påstå att vi har Sveriges mest hållbara bankidé.

Affärsdriven chef till kontoren i Malmö och Lomma

Sparbanken Syd söker nu en affärsdriven chef för kontoren i Malmö och Lomma. Som Kontorschef har du ansvar för privataffären i ditt område vilket innebär att driva arbetet med försäljning mot nya och befintliga kunder, utveckling av personal, regelefterlevnad och kvalitet och inte minst resultat vad det gäller både lönsamhet och tillväxt. Du representerar banken på den lokala marknaden där, inte minst i Malmöområdet, tillväxt är i fokus.

Arbetsbeskrivning

Rollen som kontorschef innebär både ledarskap och samordning av bankens hela affär inom ditt område. Du koordinerar både kunder och ärenden inom privataffären gentemot företagsaffären, spara- och försäkraaffären samt bankens Kundcenter. Du ansvarar för att identifiera, implementera och följa upp planer och mål för ditt område och kundnöjdhet, försäljning, tillväxt, lönsamhet och kvalitet blir viktiga delar som genomsyrar allt du gör i det dagliga arbetet. I rollen som kontorschef blir du även en viktig länk mot huvudkontoret i Ystad där särskilt Malmökontoret är en viktig hubb för många av våra ledningsfunktioner.

I ditt ansvar ligger också att skapa en god arbetsmiljö, både fysiskt och psykosocialt, för samtliga medarbetare inom ditt område, både de som är direktrapporterande och de som inte är det.

Exempel på arbetsuppgifter som ingår i rollen är:

- Leda verksamheten mot tillväxt, lönsamhet, kundnöjdhet och kvalitet i enlighet med bankens övergripande mål
- Driva initiativ för att stärka efterlevnad av bankens ramverk och bygga en infrastruktur för att förebygga, upptäcka och hantera tillfällen när dessa inte följs
- Genomföra aktiviteter för marknadsbearbetning, försäljning, kundrelationer och kundmöten och företräda banken på den lokala marknaden genom att delta i event och forum för att skapa nya affärsmöjligheter
- Kontinuerligt arbeta med att effektivisera affären och utveckla det digitala arbetssättet
- Analysera risker, avvikelser, incidenter och arbeta med åtgärder för att hantera dessa
- Vara en tydlig ledare och genom säljledning och säljcoaching följa upp medarbetares individuella mål och prestation men även samarbeta med andra personer i banken gällande frågor som rör privataffären


Vem är du?

Som person har du ett stark kommersiellt driv och ett tydligt intresse av att utveckla privataffären. För att bli framgångsrik i rollen måste du vara en kraftfull och inspirerande ledare med god förmåga att skapa tydlighet och gemensamma mål. Du kan påvisa att du tidigare framgångsrikt har coachat medarbetare till utveckling. Samtidigt måste du både kunna delegera ansvar och följa upp det som delegerats.

Vi ser att du har tidigare erfarenhet från bank och det är ett krav för tjänsten att du har godkänd SwedSeclicens inom både rådgivning och bolån samt dokumenterad kunskap inom försäkring. Tjänsten ställer krav på hög förståelse för risk- och complianceanalys inom privataffären. Det är även viktigt att du har eller att du har en förmåga att skapa ett bra nätverk samtidigt som du är stark på lånaområdet. Viljan att jobba mot kund och säkerställa kundnöjdhet är ett måste.

Som person måste du vara bra på att skapa långsiktiga och förtroendefulla relationer. Du har en god förståelse för finansbranschen och har med all sannolikhet tidigare erfarenhet av ledande roll inom bank där du skaffat dig en god förståelse för de processer och regleringar som gäller för branschen.

Just kombinationen av ett kraftfullt och inspirerande ledarskap, en kommersiell drivkraft och en erfarenhetsgrundad förståelse för processer och regleringar inom bank är viktig för att du ska kunna göra ett bra jobb och trivas i rollen.

För rätt person kan vi erbjuda ett mycket inspirerande arbete där du under stor frihet har goda möjligheter att påverka och göra en verklig skillnad både för marknaden och för banken. Vi är värderingsstyrda och har en god arbetsmiljö med möjlighet att påverka och att utvecklas.

Vilka är vi?

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. Istället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vårt syfte är att hjälpa kunder att förverkliga goda idéer så att vi tillsammans bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på nio fysiska och ett digitalt kontor. År 2020 var vår affärsvolym 39 miljarder SEK. Besök gärna www.sparbankensyd.se (http://www.sparbankensyd.se/) för mer information

Ansökan

I denna rekrytering har Sparbanken Syd valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Tomas Vinnersten på 0766-471614. Vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.

Tänk på att din ansökan inte ska innehålla uppgifter kring hälsa, medborgarskap, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Notera även att vi tyvärr inte kan ta emot CV via e-post.

Varmt välkommen med din ansökan!

För information om hur vi behandlar kandidaters personuppgifter se vår integritetspolicy https://sjr.se/gdpr/integritet... (https://sjr.se/gdpr/integritetspolicy/)



Titel: Kontorschef Sparbanken Syd

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas Vinnersten

Magnus Mellborg

Karin Fors
031-333 54 75
Liza Dahlin
0766-471620
Liina Fagerberg
031-750 33 91
Caroline Karlsson
031-333 54 71
Charlotte Jerleke

Magnus Mellborg
+46 766 47 16 18
Rebecca Dellborg
+46 70 471 59 02
Amanda Karlsson
031-333 54 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJR
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 augusti 2021
  • Ansök senast: 16 februari 2022

Besöksadress

Kullagatan 8, Helsingborg
None

Postadress

Kullagatan 8
Helsingborg, 25220

Liknande jobb


9 december 2024

Product Manager

2 december 2024

Product Manager

2 december 2024

14 november 2024