Specialist

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Försäkringskassan söker

Specialist Sjukförsäkring

Placering Lokalt Försäkringscenter Östersund

Arbetsuppgifter och ansvar

Som specialist ger du råd och stöd till handläggare gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha handläggarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta kundernas behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar.

I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd i den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde. Som specialist inom sjukförsäkring är du en del i ett nätverk av specialister och du har även ett nära samarbete med de försäkringsmedicinska rådgivarna.

Vi söker dig som 



• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga

• har ett coachande förhållningssätt

• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet

• har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt och har lätt för att kommunicera med stora och små grupper

• är strukturerad och har en mycket god analytisk förmåga

• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder

• har B-körkort

Det är meriterande om du har 



• juridiska förkunskaper och speciellt fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess

• specialist- och handläggningskunskap inom Försäkringskassans förmånsområde sjukförsäkring, alternativ erfarenhet av liknande arbete vid Försäkringskassan, annan myndighet eller försäkringsbolag 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Johan Bogfors, 010-1114365 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Gunilla Dahlin-Mattsson, tel 010-118 81 85. (för frågor om rekryteringsprocessen)

Fackförbundet ST: Patric Nässén, tel 070-679 12 22, Saco-S: Sandra Odh, tel 010-113 41 71 Seko: Ann-Charlotte Pagden, tel 010-113 70 65.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 15/6 2014 märkt med diarienummer 024400-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 26 maj 2014

Liknande jobb