OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Försäkringskassan söker
Specialist till avdelningen för funktionsnedsättning
Placering: Avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga, Skellefteå
Arbetsuppgifter och ansvar
Som specialist ger du råd och stöd till Personliga handläggare gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha handläggarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta kundernas behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar.
I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd till den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde. Som specialist inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga är du en del i verksamhetsområdets team av specialister och du har även ett nära sammarbete med de försäkringsmedicinska rådgivarna.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har ett coachande förhållningssätt
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt och har lätt för att kommunicera med stora och små grupper
• är strukturerad och har en mycket god analytisk förmåga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder
Det är meriterande om du har
• fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
• specialist- och handläggningskunskap inom minst ett av Försäkringskassans förmånsområden, alternativt erfarenhet av liknande arbete, gärna från Försäkringskassan, annan myndighet eller försäkringsbolag
• Körkort
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I ditt uppdrag som specialist kommer du att serva handläggare på flera orter, därför är körkort för personbil ett krav.
Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef: Carolina Marklund, tel 010-111 67 26 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Maria Wahlund, tel. 010-116 10 41 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Patric Nässén, patric.nassen@forsakringskassan.se, Saco-S: Anneli Edvinsson, 010-111 67 06, Seko: Tobias Schelin tfn 010- 113 92 50.
Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 7 april 2015 märkt med diarienummer 014356-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.