Specialist arbetsmiljö och ledarskap

Specialist arbetsmiljö och ledarskap

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och vidareutveckla Svenska kyrkan som en hållbar och attraktiv arbetsgivare. I den här rollen, som är en nytillsättning, är det fokus på arbetsmiljö, styrning och ledarskap. Som specialist och strateg inom arbetsmiljö och ledarskap tillhör du utvecklingsenheten och rapporterar till chefen för utvecklingsenheten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som specialist bidar du till att vidareutveckla verktyg, metoder, processer för arbetet med hållbara arbetsplatser. Du ger råd och stöd i frågor som rör arbetsmiljö, styrning och ledning och fungerar som rådgivare och sakkunnig. Du bidrar i arbetet med att utveckla kyrkan som attraktiv arbetsgivare.

Som en del av arbetsgivarorganisationens utvecklingsenhet är du också en viktig resurs i arbetet med att samordna och utveckla erfarenhetsutbyte och fördjupning för såväl stiftens resurser inom arbetsmiljöområdet som för arbetsgivare inom Svenska kyrkan.

Du kommer att genomföra och utveckla utbildningar inom arbetsmiljöområdet samt också delta i arbetet med organisationens ledarskapsprogram.

I rollen ingår resor och övernattningar.

Din profil

Vi söker dig med akademisk personalvetarutbildning eller motsvarande, gärna med inriktning på arbetsmiljö och ledarskap, tillsammans med relevant erfarenhet inom området arbetsmiljö och ledarskap. Du har goda kunskaper inom arbetsmiljölagstiftningen och vad som främjar ett hållbart arbetsliv. Vidare har du erfarenhet av att framgångsrikt ha drivit förändrings, - och utvecklingsarbete inom ovanstående områden. Kunskap och erfarenhet av arbete i Svenska kyrkan är meriterande.

Som person är du öppen, social och kommunikativ. Du trivs med samarbete och är stark på att bygga och upprätthålla goda relationer. I den här rollen är pedagogisk förmåga viktigt. Du tycker om att jobba såväl operativt som strategiskt och du har förmågan att se helheten utan att tappa detaljerna. Vidare är du professionell och lyhörd samt mån om att upprätthålla integritet. Vi kommer att värdesätta din förmåga och din vilja att kontinuerligt jobba för utveckling och förbättring.

Du uttrycker dig obehindrat på svenska i tal och skrift och du har goda kunskaper i Officepaketet. För rollen kommer B-körkort att krävas.

Om oss

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är en arbetsgivar- och serviceorganisation med god kunskap om Svenska kyrkans verksamheter. Vårt uppdrag är att biträda församlingar, pastorat och stift i deras roller som arbetsgivare och huvudmän för begravningsverksamheten. För medlemmarnas räkning tecknar vi kollektivavtal om lön, - och anställningsvillkor för Svenska kyrkans 22 000 anställda, biträder och företräder de närmare dryga 600 medlemmarna vid avtalstvister och ger rådgivning inom avtal och arbetsrätt samt i arbetsmiljöfrågor. Vi samordnar arbetsmiljöfrågor i Svenska kyrkan. Vidare erbjuds medlemmarna service utifrån deras uppdrag som huvudmän för begravningsverksamheten och som innehavare av allmänna begravningsplatser. Utbildning är en annan viktig del av uppdraget, liksom att driva utvecklingsfrågor som gagnar medlemmarna.

Vi arbetar med Svenska kyrkan som genomför strukturförändringar vilket innebär att vi ständigt utvecklar arbetsgivarorganisationens erbjudande i takt med att våra medlemmars behov ändras.

Ansökan och kontakt

I den här rekryteringen samarbetar Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation med Experis. Vid frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Malin Magnusson på 076- 780 68 64. Då vi arbetar med löpande urval är det viktigt att du skickar in din ansökan så snart du kan.

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


HR Partner

HR Partner

22 november 2024

HR-partner till Primärvården i Lund

HR-partner till Primärvården i Lund

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024