Specialist Ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Specialist Ekonomiskt bistånd 
 
Arbetsmarknadsförvaltningen är en ung och dynamisk verksamhet som under hösten kommer att ta ytterligare steg i sitt förändringsarbete utifrån beslut att flytta ansvaret för hantering av det ekonomiska biståndet till vår förvaltning och den styrande nämnden. 
Vi har fått ett tydligt politiskt uppdrag att bedriva en verksamhet med fokus på arbete och individens förmåga till självförsörjning och vi ska bygga en organisation som leds framåt med det synsättet. För att lyckas i uppdraget söker vi nu medarbetare som delar vår entusiasm för att skapa något nytt och vår vilja att åstadkomma resultat. 
 
Vi söker dig som har mod och vilja att gå in och jobba i en verksamhet som ska finna sina former i vårt viktiga förändringsarbete. Vi kommer att uppskatta goda initiativ från din sida för att utforma arbetet och du kommer att behöva ha tålamod med att allt inte är färdigt när du påbörjar din anställning. Vi förutsätter att du bidrar med din kompetens för att vi ska nå goda resultat, men vi ger dig också möjligheter att utvecklas och få stöd under den förändringsresa vi gör tillsammans. 
Arbetet förutsätter att du tror på att höga förväntningar leder till höga prestationer, att ställa krav är något positivt och att du i ord och handling tror på individens vilja och förmåga att göra egna val. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 
Med ett uppdrag att bedriva en verksamhet med fokus på arbete och individens förmåga till självförsörjning söker vi en Specialist till enheten ekonomiskt bistånd. Specialistrollen är en ny roll som vi ser som särskilt viktig i vårt uppdrag att kvalitetssäkra handläggningsprocessen i den nya organisationen. I rollen ligger ansvaret att säkerställa att arbetet utformas och bedrivs enligt ledningssystem för kvalitet. Det innebär att i det dagliga arbetet ge stöd till enhetschef och handläggare i frågor som uppkommer i ärendehanteringen samt att bistå med utbildning grundat på omvärldsbevakning och därmed verka för ständiga förbättringar och utveckling av enhetens arbete. I arbetet gentemot handläggare ingår även uppföljning och granskning, samt att vara den experthjälp som förvaltningen kan behöva vid överklagande och omprövning av ärenden. 
I rollen som specialist för ekonomiskt bistånd ser vi en person som har ett stort engagemang för uppdraget och dokumenterad kunskap inom området kopplat till en gedigen erfarenhet. 
Du blir en viktig drivkraft för att stå upp för och genomföra de förändringar som den nya organisationen står för, att tillsammans med enhetschefen lägga grunderna för arbetsprocesser och med ett nytänk driva utvecklingen inom enheten framåt. 
 
Kvalifikationer 
Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget. 
Erfarenhet inom området ekonomiskt bistånd eller annan myndighetsutövning är ett krav. 
God analytisk förmåga och intresse av det juridiska området kombinerat med en kreativ förmåga för att hitta goda lösningar är en förutsättning för uppdraget. Utbildning eller erfarenhet inom det juridiska området ses som meriterande. 
 
Erfarenhet av att jobba i en mål- och resultatstyrd verksamhet är meriterande. 
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet – du ska vara trygg i din yrkesroll och ha god förmåga att kommunicera ditt kunnande vilket förutsätter ett visst pedagogiskt handlag. 
 
Kontaktpersoner 
Sara Drejstam, avdelningschef arbetsmarknadsavdelningen, tfn: 0455-30 31 21 
 
Fackliga företrädare 
Daniel Timms, Akademikerförbundet SSR, 0455-321105 
Marie Petersson, Vision, 0455-304865 
 
Ansökan 
Välkommen med din ansökan via länken nedan senast 2016-11-11 
 
Övrigt 
Karlskrona kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mats Dahl
0455-30 36 23
Marianne Hansson
0455-303018
Birgitta Strelert

Maria Persson

AnnSofie Johansson

Sussie Rantil

Lena Dehlin

Henning Fuhrman

Henning Fuhrman
0455-30 47 57
Johan Johansson
0455- 30 36 87

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Karlskrona kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • . .
  • Publicerat: 3 november 2016

Besöksadress

Hamngatan 7 B
None

Postadress

Hamngatan 7 B
Karlskrona, 37183

Liknande jobb


Utredare/handläggare inom VA-avdelningen

Utredare/handläggare inom VA-avdelningen

29 november 2024

29 november 2024

Processledare

Processledare

29 november 2024

29 november 2024