OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du specialist inom informationssäkerhet och vill använda din kompetens och ditt engagemang till att bidra i Skatteverkets utvecklingsresa inom säkerhet, digitalisering och ett informationsorienterat arbetssätt? Missa då inte denna möjlighet att bli en del av resan.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som specialist kommer du arbeta med utveckling av ett systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete. Arbetet omfattar en ständig utveckling av Skatteverkets styrning och uppföljning av informationssäkerhet, men även dataskydd och behörighetsstyrning. Tillsammans med dina kollegor kommer du utveckla metodstöd, utbilda samt genomföra analyser inom dessa områden.
Du kommer ha ett nära samarbete med kollegor som arbetar med it-säkerhet, verksamhetsskydd, personalsäkerhet och verksamhetsnära stöd i säkerhetsfrågor.
Du planerar självständigt ditt arbete och din arbetsdag. Arbetet innebär både interna och externa kontakter och det finns möjlighet att samverka med andra myndigheter och organisationer.
Du tillhör informationssäkerhetssektionen på säkerhetsenheten på administrativa avdelningen, med valfri placeringsort där Skatteverket har kontor. På vår sektion är vi 11 kollegor.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- vara driven
- vara självständig
- ha en god helhetssyn
- vara strukturerad
- ha en god förmåga att kommunicera.
Du ska även ha:
- högskoleutbildning inom informationssäkerhet eller annan utbildning/erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
- några års erfarenhet av att arbeta självständigt med systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete.
Det är önskvärt att du har tagit fram och genomfört utbildningar. Det är även önskvärt att du har erfarenhet som uppdragsledare eller projektledare. Det är också önskvärt att du har erfarenhet av arbete med dataskydd, behörighetsstyrning, säkerhetsskydd och säkerhetsmedvetande.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.