Specialist inom informationssäkerhet

Specialist inom informationssäkerhet

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.


Dnr: 2023/027105

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Arbetsmiljöverkets vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Nu satsar vi ytterligare på att höja säkerheten och söker specialist inom informationssäkerhet som kommer att jobba med spännande uppgifter inom enheten för cyber- och informationssäkerhet där alla perspektiv på säkerhet står i fokus. Detta kan vara något för dig!

Ditt nya arbete
Under 2022 etablerades en ny avdelning för verksamhetsskydd och lokaler med ansvar för säkerhet, lokaler och service. I din nya roll som specialist inom informationssäkerhet kommer du arbeta med att säkerställa att Arbetsmiljöverket upprätthåller en hög nivå av informationssäkerhet. Du kommer att tilldelas viktiga arbetsuppgifter i en miljö där skyddet av Arbetsmiljöverkets verksamhet står i fokus. Informationssäkerhet är en central del för samtliga avdelningar inom vår arbetsplats. Det innebär att du förvaltar, analyserar och följer upp informationssäkerhetsarbetet hos oss.
Organisatorisk kommer du tillhöra enheten för cyber- och informationssäkerhet där man samarbetar med andra avdelningar och enheter såsom IT-organisationen. Du kan också få möjlighet att lära och bredda dig inom närliggande säkerhetsområden.
Rollen innefattar exempelvis att du
• deltar i och modererar verksamhetens informationsklassningar och säkerhetsåtgärder kopplat till informationsklassificering
• deltar i analyser av informationssäkerhet internt, samt i upphandlingar
• skapar och håller i utbildningar kopplat till informationssäkerhetsområdet
• medverkar till att utveckla Arbetsmiljöverkets LIS (Ledningssystem för Informationssäkerhet).

Avdelningens arbete präglas av ett tillitsbaserat förhållningssätt. Vi skapar tydliga gemensamma målsättningar, vi lyssnar och lär från varandra vilket gör att vi både utvecklas och trivs med vårt arbete och varandra.
Mer information om vår avdelning finner du på www.av.se/om-oss/avdelningsbeskrivning .

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har
• relevant universitets/högskoleutbildning och minst två års arbetslivserfarenhet inom informationssäkerhet. Alternativt minst 5 års arbetslivserfarenhet inom området informationssäkerhet.
• god kommunikativ förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska på ett pedagogiskt sätt och förmedla dina kunskaper.

Du har ett strukturerat arbetssätt. Du kan arbeta både självständigt och i grupp där du bidrar till helheten tillsammans med dina kollegor. Du har även ett relationsskapande förhållningssätt i bemötande av olika samarbetspartner. Din analytiska problemlösningsförmåga ger dig möjlighet att lösa frågan utan att tappa strategiskt perspektiv och kan leda dig i komplexa frågor.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Personalsäkerhet
Innan beslut om anställning fattas kommer säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras, vilket innebär att du måste vara svensk medborgare. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Det är meriterande om du
• är bekant med tillhörande lagstiftningar på området
• har arbetat med risk och sårbarhetsanalyser
• har arbetat med avtal
• har arbetat med säkerhetsskyddsfrågor
• har arbetat utifrån ISO/IEC 27 000
• har en certifiering, såsom CISSP, CISM, CISA eller motsvarande
• har erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter från statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet.

Mer om din anställning och din ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna eller på en annan ort där Arbetsmiljöverket har ett kontor. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om sex månader.

Vi erbjuder ett varierande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med fin möjlighet till personlig utveckling. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Vi arbetar både aktivitetsbaserat och med fasta arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner på www.av.se/om-oss/vara-formaner-och-villkor/ .

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.

Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av en så kallad kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor och bifoga ditt CV när du registrerar din ansökan.
Intervjuer börjar ske från v.22.

Om du har frågor
Information om tjänsten lämnas av avdelningschef Pär Rylander. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST Jenny Bengtson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2023
Ansök genom att klicka på länken till höger.

Sammanfattning

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024