OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Önskar du arbeta i teknikens framkant? Är du specialist med mycket hög kompetens inom IT och vill arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället?
Arbetsplatsbeskrivning
Till IT-avdelningen söker vi nu IT-specialister med erfarenhet och intresse av IT-säkerhet. Avdelningen består för närvarande av cirka 1200 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 37 000 anställda.
Sektionen IT-säkerhet har nationellt funktionsansvar för informations- och IT-säkerhet samt signalskydd. I uppgifterna ingår ett process- och funktionsansvar för identitets- och åtkomsthantering. Vidare ingår ansvar för beslut, bearbetning av loggkällor och genomförande av säkerhetsövervakning. IT-säkerhet ansvarar för hela av kedjan av utredningar när system- och säkerhetsövervakningen med flera har upptäckt säkerhetsincidenter eller säkerhetsbrister. IT-säkerhet ska även ge stöd till utveckling och förvaltning, ansvara för att genomföra säkerhetstester, granskning och uppföljning av IT-säkerheten.
Arbetsbeskrivning
Hos oss är du som teknikspecialist inom IT-säkerhet med och tar ett helhetsansvar för lösningar som på bästa sätt stöttar och utvecklar Polismyndighetens verksamhet. Du kommer vara delaktig i utvecklingsuppdrag och arbeta för att se till att IT-verksamheten upprätthåller en kvalitativ drifts- och utvecklingsmiljö med hög säkerhet och tillgänglighet.
Beroende på tidigare erfarenheter och intresse kan något av följande ingå i rollen:
Säkerhetsövervakning
Incidenthantering
Insamling och analys av stora datamängder
IT-säkerhetsarkitektur med fokus på infrastrukturkomponenter
Behörighetshantering
Du kommer som teknikspecialist inom IT-säkerhet arbeta i ett kompetent team där du får en roll som är ytterst viktig i att säkerställa att polisen har bästa möjliga lösningar för en stark IT-säkerhet, vilket är avgörande i polisens uppdrag att bidra till ett tryggare Sverige.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk examen inom IT-området alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig.
Minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet inom IT-infrastruktur med inriktning säkerhet under de senaste 5 åren.
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Meriterande
Det är meriterande om du utöver kvalifikationerna även har:
Erfarenhet av arbete i SOC- och CERT-verksamhet
Flerårig erfarenhet av arbete med drift, utveckling och förvaltning inom identitets- och accesshantering samt certifikat
Erfarenhet av säkerhet i IT-infrastruktur
Erfarenhet av insamlingsplattformar, exempelvis med Elastic Search samt bearbetning av stora loggmängder.
Flerårig erfarenhet av Linux systemadministration
Tydliggör i dina ansökningshandlingar hur du uppfyller kvalifikationerna.
Personliga egenskaper:
Som medarbetare på Polismyndigheten är du noggrann och har ett högt säkerhetsmedvetande samtidigt som du drivs av att utvecklas i din yrkesroll och arbeta med teknik i framkant. Vidare söker vi dig som är analytisk och trivs väl med att arbeta i grupp samtidigt som du är bekväm med att arbeta självständigt och fatta egna beslut.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn: 010-564 11 57
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel tfn: 114 14
Övrig information
I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Heltid, Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Teknikspecialist
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 16 maj 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer: A206.773/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta oss genom de kontaktuppgifterna som nämns i annonsen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.