OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Dnr: 2023/027105
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Arbetsmiljöverkets vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Då kan detta vara något för dig.
Nu satsar vi ytterligare på att höja säkerheten och söker därför en specialist inom personalsäkerhet till enheten för personalsäkerhet och verksamhetsskydd.
Ditt nya arbete
Under 2022 etablerades en ny avdelning för verksamhetsskydd och lokaler med ansvar för myndighetens övergripande säkerhet, lokaler och service och vi behöver nu dig med dina kunskaper för att utveckla Arbetsmiljöverkets förmåga avseende personalsäkerhet.
Som specialist inom personalsäkerhet kommer du huvudsakligen ha fokus på utveckling och omhändertagande av frågor kring personalsäkerhet men även axla ansvar när det kommer till säkerhetsskydd och utredningsuppdrag. Du kommer vara drivande när det kommer till samverkan inom egen organisation samt med externa partners i syfte att skapa nätverk med motsvarande funktioner på andra myndigheter. Genom intern och extern samverkan skapar du en tydlig struktur för hur myndigheten möter upp de krav linjeverksamheten står inför. I uppdraget innefattas såväl utbildningsinsatser som övningar vilket kan innebära att du i viss utsträckning behöver genomföra resor inom landet.
Då myndigheten har ett nationellt ansvar samt samverkan med internationella motsvarigheter kan det bli aktuellt med uppdrag där du behöver kommunicera på engelska.
Eftersom enheten för personalsäkerhet och verksamhetsskydd fortfarande är under uppbyggnad ser jag som rekryterande chef det som grundläggande att vi tillsammans formar uppdraget där fokus hela tiden är på verksamheten och de krav ett samhälle i förändring ställer på myndigheten.
Avdelningens arbete präglas av ett tillitsbaserat förhållningssätt och du kommer få en chans att vara med och påverka vår viktiga säkerhetsutveckling/resa på myndigheten. Vi har ett klimat där vi skapar tydliga gemensamma målsättningar, vi lyssnar och lär från varandra vilket gör att vi både utvecklas och trivs med vårt arbete och varandra.
Mer information om vår avdelning finner du på www.av.se/om-oss/avdelningsbeskrivning .
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har
• avslutad högskoleutbildning eller annan utbildning tillsammans med aktuell arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet från liknande roller arbetsgivaren bedömer relevant, företrädesvis från rättsvårdande myndighet eller privat aktör med motsvarande uppdrag
• mycket god förmåga i Officepaketets alla delar
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
För att lyckas i rollen har du ett stabilt förhållningssätt och jobbar strukturerat. Du kan arbeta både självständigt och i grupp och bidrar till helheten tillsammans med dina kollegor. Din problemlösningsförmåga ger dig möjlighet att lösa frågan utan att tappa strategiskt perspektiv.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Personalsäkerhet
Innan beslut om anställning fattas kommer säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras, vilket innebär att du måste vara svensk medborgare. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Det är meriterande om du har
• relevant erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter från statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet
• erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete.
Mer om din anställning och din ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna eller på en annan ort där Arbetsmiljöverket har ett kontor (#hybrid). Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om sex månader. Resor i tjänsten kan förekomma.
Vi erbjuder ett varierande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med fin möjlighet till personlig utveckling. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Vi arbetar både aktivitetsbaserat och med fasta arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner på www.av.se/om-oss/vara-formaner-och-villkor/ .
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av en så kallad kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på våra urvalsfrågor och bifoga ditt CV när du registrerar din ansökan. Intervjuer börjar ske från v.22.
Om du har frågor
Information om tjänsten lämnas av enhetschef Mikael Arle. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST Jenny Bengtson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.
Välkommen med din ansökan senast den 28 maj 2023
Ansök genom att klicka på länken till höger.