Specialist inom Telekommunikation

Arbetsbeskrivning

Karolinska Universitetssjukhuset


Sjukvård

Sektionen Utveckling och Förvaltning på eHälsa och Strategisk IT arbetar med verksamhetsnära IT-utveckling och förvaltning genom konkreta uppdrag och strategiskt arbete. Vi arbetar enligt förvaltningsstyrningsmodellen pm3.

Inom förvaltningsobjektet Data- och Telekommunikation söker vi nu en specialist inom telefoni. Även lösningar för patientkallelsesignalsystem samt akutlarm är centrala i detta objekt och kommer att ingå som ansvarsområden i denna roll. Vår uppgift är att kravställa teknikstöd utifrån verksamhetens behov och säkerställa patientsäkerhet, verksamhetsnytta och kostnadseffektivitet i leveranser och projekt.

Denna specialistroll tillhör en gruppering som ansvarar för att förse Karolinska med ändamålsenliga lösningar inom data- och telekommunikation. Du förväntas arbeta mot sjukhuset för att säkerställa att den kravställning vi gör är utifrån verksamhetens behov. Mot våra leverantörer är ditt ansvar att säkerställa verksamhetsnytta i leveranser och projekt.

Dagens telefonilösning köps som tjänst och vi har i dagsläget tre växlar på två platser: Huddinge och Solna. Karolinska kommer under 2014 att byta operatör samt byta en av växlarna. Patientkallelsesignal-system finns idag på ett stort antal vårdavdelningar mm. I vårt arbete ingår även att hantera dessa lösningar för Nya Karolinska Sjukhuset i Solna.



Arbetsuppgifter:
Du kommer att utföra förvaltningsaktiviteter på uppdrag av förvaltningsledare i enlighet med beslutad förvaltningsplan. Det innebär bland annat att leda uppdrag och utredningar ur ett verksamhetsnära förvaltningsperspektiv samt hantera och följa upp ärenden och till viss del agera användarstöd.

En viktig del i arbetet är också att medverka vid framtagande av nya processer, rutiner, mallar, dokumentation och utbildningsmaterial samt ansvara för att dessa är uppdaterade. Du kommer att vara kontaktperson och stöd till telefonistentreprenör och kundtjänst. I rollen ingår att säkra användbarheten ur ett användarperspektiv, bl.a. genom information och utbildning samt att planera, leda och delta i acceptanstestarbetet.

Vi erbjuder ett stimulerande arbete i en kunskapsintensiv organisation med möjlighet att åstadkomma konkreta förbättringar för Karolinska Universitetssjukhuset och dess patienter. Du kommer till en organisation i en spännande fas av förändring och utveckling med möjlighet att påverka.

Karolinska Universitetssjukhuset är ett av Europas största sjukhus och tillsammans med Karolinska Institutet leder vi den medicinska utvecklingen i Sverige. Sjukhuset omsätter 15,3 miljarder och tillhandahåller vård till samtliga Sveriges landsting samt även i viss utsträckning till utländska medborgare. Vi har drygt 15 000 medarbetare.

Vår vision är "Patienten alltid först" genom att vi ger vård av utmärkt kvalitet och säkerhet, vi är tillgängliga, effektiva och ger våra patienter ett personligt bemötande samt att vi är en förebild inom forskning, utveckling och utbildning.

Kvalifikationer:
Du har:
• God analytisk förmåga i samband med verksamhetsanalys och kravfångst
• Grundläggande förståelse för processer och teknik
• Några års arbetslivserfarenhet inom motsvarande verksamhet
• Relevant erfarenhet från arbete inom större organisation
• Goda referenser från tidigare uppdrag, inklusive kontaktpersoner som kan bekräfta kvalitet och omfattning
• God förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt på svenska
• Gymnasieexamen

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:
• Rutiner och processer kring telefoni
• Fristående och växelanslutna mobiltelefoner
• Kunskap om stödsystem för telefoni
• Kunskap om MDM- och andra säkerhetslösningar
• Större växelsystemlösningar

Det är meriterande om du har;
• Universitets- eller högskoleexamen t.ex. civilingenjör, högskoleingenjör, systemvetare
• Hög kompetens inom förvaltning, behovsanalys och kravhantering
• Kunskap om och förståelse för arbete inom större företag i näringslivet och/eller landsting/kommun/stat
• Kunskap om förvaltningsstyrningsmodellen pm³ och/eller ITIL
• Erfarenhet av testledning, projektledning och/eller uppdragsledning
• Erfarenhet av att utbilda användare
• Kännedom och erfarenhet från hälso- och sjukvård


Personliga egenskaper:
• Du kan förstå och bedöma förändringskrav och driva processer kring utrednings- och förändringsuppdrag.
• Som person är du strukturerad och lösningsorienterad och tycker om att arbeta med informatik och IT-stöd.
• Du har lätt för att skapa dig en bild av verksamhetens processer och strukturer. Du kan arbeta både strategiskt och operativt och trivs med många kontaktytor. Du är kommunikativ och pedagogisk och har förmågan att förenkla tekniskt komplexa processer.
• Du är van att arbeta självständigt.
• Du har god förmåga att analysera komplexa frågeställningar och att på ett pedagogiskt sätt, muntligt och skriftligt, kommunicera resultatet.
• Du har hög social förmåga och är van att bemöta människor på ett professionellt och ödmjukt sätt.

Sammanfattning

Liknande jobb