OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!
HR-avdelningen ansvarar för myndighetens arbetsmiljöarbete, arbetsgivarfrågor, kompetensutveckling, medarbetar- och chefsförsörjning och har koordinationsuppdraget för jämställdhets- och mångfaldsfrågorna i myndigheten.
Vilka är vi
På avdelningen finns enheten Kompetensförsörjning, vars uppdrag är att samordna och utveckla Arbetsförmedlingens kompetensförsörjning. Enheten har ett strategiskt, taktiskt och operativt ansvar och vi arbetar med hela processen, från att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare och chefer. Uppdraget att ta ansvar för kompetensförsörjningen som helhet är relativt nytt för enheten och mycket är därmed under uppbyggnad. Som specialist inom kompetensförsörjning finns stora möjligheter att påverka utvecklingen. Enheten finns i Östersund men har även medarbetare och utbildningslokaler i Solna.
Vi söker nu en specialist inom kompetensförsörjning med det strategiska ansvaret för kompetensförsörjningsprocessen och dess ingående underprocesser. Uppdraget innefattar utveckling och implementering samt ett helhetsansvar för att skapa en tydlig röd tråd genom hela kompetensförsörjningen. Detta innebär en hög grad av avdelningssamverkan med HR-partner och chefsutvecklare som finns organiserade på avdelningen men på andra enheter.
Arbetsuppgifter
Som specialist driver, koordinerar och stödjer du verksamheten i genomförandet av kompetensförsörjning, exempelvis genom att systematiskt arbeta med kompetensanalyser utifrån organisationens behov. Du har ett nära samarbete med specialisten för kompetensutveckling, som också finns på enheten.
- Vidareutveckla den strategiska kompetensförsörjningsprocessen med dess ingående underprocesser.
- Leda implementering för att omsätta strategier till tillämpbara processer.
- Ansvara för myndighetens kompetensförsörjningsplan.
- High Potentials – handlingsplaner och målgruppsanalyser.
- Bidra i det myndighetsövergripande arbetet med arbetsgivarvarumärke.
- Driva förändringsarbete inom området kompetensförsörjning.
- Omvärldsbevaka och samverka, bl a genom att delta och driva nätverk.
Vem är du
Vi söker dig som har erfarenhet och intresse för att arbeta med kompetensförsörjning på en strategisk och taktisk nivå. Du har akademisk utbildning inom Beteendevetenskap alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har gedigen erfarenhet från ett brett HR arbete där strategisk kompetensförsörjning och förändringsarbete varit en naturlig del.
Du är en person som har lätt för att se helhet, har förmåga att agera proaktivt och har ett strukturerat arbetssätt. Du förstår HR-processernas värde för verksamhetens möjlighet att skapa resultat och förtroende hos Arbetsförmedlingens kunder. Vidare har du en förtroendeingivande och prestigelös personlighet. Du driver med stor ansvarskänsla och tar initiativ på ett strukturerat sätt. Vi tror även att du är målinriktad i din strävan att åstadkomma goda resultat för verksamheten. Genom god samarbetsförmåga, gott omdöme och väl utvecklad kommunikationsförmåga bygger du tillit och förtroende.
Kvalifikationer
- Relevant högskoleexamen om 180 hp alternativt 120 p eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
- Minst 5 års erfarenhet av brett HR arbete.
- Flerårig erfarenhet av att arbeta med strategisk kompetensförsörjning.
- Flerårig erfarenhet av rekrytering.
- Erfarenhet av arbetsgivarvarumärkesarbete.
- Erfarenhet av att arbeta med kompetensplaneringsystem/modeller.
- Mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation.
- God pedagogisk och analytisk förmåga.
- God förmåga att arbeta uthålligt och tänka långsiktigt och strategiskt.
Meriterande
- Erfarenhet av att arbeta process- och projektorienterat.
- Erfarenhet av förändringsledning.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor och lämplighet för tjänsten
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde snarast. Tjänstgöringsort Östersund. Resor förekommer i tjänsten.
Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med Dnr Af-2020/0022 1756 senast 2020-05-17. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet och vad du vill åstadkomma.
Vi ser gärna att du som har företräde till anställning hos Arbetsförmedlingen söker denna tjänst.
Kontaktpersoner
Christer Strömstedt, Enhetschef, 010-486 98 79
Max Skymningsmåne, Saco-S, 010-486 05 07
Maria Borg, ST, 010-488 21 09
Mari Nilsson, SEKO, 010-487 23 36
Maria Strid Persson, Senior HR-partner, 010-486 30 76
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.