OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Försäkringskassan söker Specialist till Kundcenter, Västerås
Arbetsuppgifter och ansvar
Genom att coacha handläggare bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta kundernas behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar. Som specialist arbetar du proaktivt, ger råd och stöd till handläggare gällande försäkringstolkning samt aktuella handläggningsprocesser. I viss utsträckning fattar du beslut i individärenden. Du har en systemsyn och utvecklingsfokus samt använder de metoder och verktyg vi har för systematiskt utvecklingsarbete. I rollen skapar du förtroende hos handläggare och kunder, såväl internt som externt. Du bidrar till att utveckla arbetssätt utifrån handläggares och kunders behov.
I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd till den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde.´
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har aktuell erfarenhet från liknande arbete från Försäkringskassan
• har ett coachande förhållningssätt
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt och har lätt för att kommunicera med stora och små grupper
• är strukturerad och har en mycket god analytisk förmåga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos medarbetare och kunder
• samarbetar effektivt med andra, stödjer och uppmuntrar andra i strävan efter att nå gemensamma mål
Det är meriterande om du har
• specialist- och/eller handläggningskunskap inom minst ett av Försäkringskassans förmånsområden, företrädesvis inom bostadsbidrag och/eller barn och familjeförmåner
• fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
• erfarenhet från Försäkringskassans kundcenter
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.
Om du har frågor, kontakta
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Cornelia Lundgren, 072-583 92 64, cornelia.lundgren@forsakringskassan.se. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Paulina Estephan, tfn 010-111 12 95. Fackliga kontaktpersoner är för Fackförbundet ST: Evelyn Isaksen, tfn 010-119 22 14 och för Saco-S: Kent Gustafsson, tfn 010-118 41 28.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 november 2016 märkt med diarienummer 065592-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.