Specialist personalstatistik, HR-stöd, Stockholm, Göteborg eller Östersund

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassan söker

Specialist personalstatistik för placering inom HR Stöd i Stockholm, Göteborg eller Östersund

Avdelningen Verksamhetsstöd samlar all administrativ stödverksamhet inom Försäkringskassan med målet att bland annat frigöra tid för chefer och medarbetare inom Försäkringskassan. Inom HR Stöd ger vi stöd och service inom HR-området.

Arbetsuppgifter och ansvar

Som Specialist inom personalstatistik arbetar du med att förse Försäkringskassans organisation med beslutsstödsinformation inom personalområdet. Det är uppgifter inom personalstatistik/lönestatistik och personaldata som du förpackar och presenterar tydligt och informativt. I ditt arbete kommer du att använda dig av Excel som främsta verktyg där du bearbetar data och sammanfattar rapporter utifrån verksamhetens behov. Arbetet innebär såväl löpande uppföljningar som enstaka behov från verksamheten.

Du är en del i ett statistikteam med kompetenta, drivna och erfarna kollegor på våra HR enheter i Stockholm, Göteborg och Östersund. Vi arbetar tvärfunktionellt med övriga avdelningar och stödfunktioner inom Försäkringskassan samt i samarbete med andra myndigheter. Det innebär kontakter och möten med såväl interna kollegor som externa samarbetspartners. Vi har ett nära samarbete med Statens Servicecenter som hanterar Försäkringskassans ekonomi- och löneadministration.

Vi arbetar med ständiga förbättringar och ser att du med din kompetens inom området kommer vara en viktig del i att skapa en myndighet där arbetet med personalstatistik ligger i framkant.

Kvalifikationer

Vi söker dig som


• Har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• Har mycket goda erfarenheter av arbete med omfattande statistiskt underlag
• Är van att använda Excel på en avancerad nivå
• Har mycket god analytisk förmåga och kan se helhet i de underlag som tas fram
• Kan se samband och ha förmågan att se helheten och kopplingen mellan olika system
• Har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• Är flexibel och kan hantera beställningar med utsatta leveranser
• Kan agera på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• Har god samarbetsförmåga

Det är meriterande om du har


• Vana att ta fram uppgifter ur flera olika personaladministrativa system samt sammanställa personalstatistiska underlag
• Erfarenhet av databearbetning i Access

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsten är tillsvidare, heltid, med placering i Stockholm, Göteborg eller Östersund. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor i tjänsten kan förekomma. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande enhetschef Frida Strömberg tfn 010-116 16 20 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Sara Bergström, tfn 010-116 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga kontaktpersoner är ST Sara Andersson tfn 010-111 66 15, SACO Gunnel Andersson tfn 010-114 54 39.

Ansökan

Vi vill ha din ansökan märkt med diarienummer 026612-2017 senast den 24 april 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 april 2017

Liknande jobb


13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024

Handläggare statistik

Handläggare statistik

13 november 2024