OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Arbetsuppgifter och ansvar
Som specialist ger du råd och stöd till utredare gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha utredarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta sökandes och försäkrades behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med bland annat uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd till den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde. Som specialist inom SF sjukpenning och samordning är du en del i ett team av specialister och du har även ett nära samarbete med de försäkringsmedicinska rådgivarna.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har ett coachande förhållningssätt
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt och har lätt för att kommunicera med stora och små grupper
• är strukturerad och har en mycket god analytisk förmåga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende
Det är meriterande om du
• är en lagspelare som tycker om att arbeta i team
• har fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
• har erfarenhet av att tillämpa lagar och förordningar, gärna genom handläggning av individärenden
• har processkunskap och kunskaper om interna arbetsverktyg och datorstöd
• har specialist- eller handläggningskunskap inom sjukförsäkringen
• har goda kunskaper inom minst ett av Försäkringskassans förmånsområden, gärna inom SF sjukpenning och samordning
• har arbetat med att stödja andras kompetensutveckling, på individ- och gruppnivå
• har vana av att hålla utbildningar samt leda workshops
• har erfarenhet av att handleda nyanställda
• har erfarenhet av kvalitetssäkring av ärenden inom sjukförsäkringen
• har erfarenhet av att samordna rehabilitering
• har goda kunskaper om Försäkringskassans hemsida/ självbetjäningstjänster och Försäkringskassans organisation
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tillsvidaretjänst och 1-2 vikariat på ca 1 år, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Cecilia Sandberg 010 116 45 59 (för frågor om tjänsten). Försäkringssamordnare: Mari Lengholt 010 116 29 61 (för frågor om tjänsten). HR-specialist; Linda Johansson, 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbund ST: Saula Welker 010 116 22 87/Behzad Barkhoadee 010 116 22 96, Saco-S: Ulrika Oppmark 010 119 28 62 och Seko: Eliza Grundström 010 115 34 02
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 september 2020.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.