Specialisthandläggare

Specialisthandläggare

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Äldre- och omsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
- Myndighetsutövning enligt SoL och LSS
- Äldreomsorg
- Omsorgen för funktionsnedsatta
- Socialpsykiatri
- Hälso- och sjukvård samt primärvårdsrehabilitering inom särskilda boendeformer och daglig verksamhet.



ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi dig som är intresserad av nya och spännande arbetsuppgifter som ett led i vår strävan efter att höja kvalitén i myndighetsutövningen på vår enhet.

Myndighetens framtida organisation består av 1 enhetschef, 18 biståndshandläggare och 2 tjänster specialisthandläggare.
Enheten arbetar med myndighetsutövning inom områdena LSS, Socialpsykiatri och äldre. Specialisthandläggarna på enheten är inriktade inom olika områden men ska samverka, stödja och täcka upp för varandra.

Som specialisthandläggare inom Myndighetsenheten ansvarar du för att leda och fördela det dagliga arbetet inom enheten, handleda och stödja biståndshandläggare samt att fatta beslut enligt gällande delegation. Myndighetsenheten med inriktning LSS/Socialpsykiatri ansvarar för utredningar och uppföljning av insatser utifrån gällande lagstiftning LSS och SoL. Som specialisthandläggare förväntas du driva processer framåt, samt att arbeta med att förbättra och utveckla verksamheten. Du ingår i en ledningsgrupp inom enheten tillsammans med enhetschef och den andra specialisthandläggaren i syfte att utveckla verksamheten, samsyn, samarbete och rättssäkerhet. I ditt uppdrag ingår även att vara uppdaterad kring förändringar inom lagstiftningen samt av handläggning och dokumentation.

Du kommer också att arbeta med samverkan och information till samarbetspartner, och andra verksamheter.
I uppdraget ingår även:
- del av introduktion av nya medarbetare
- ansvara för ärendedragning
- medhandläggare vid komplexa och svåra ärenden
- säkerställa att myndighetsutövning följer aktuell lagstiftning, delegationsordning, riktlinjer och rutiner
- vid behov vara föredragande av individärenden vid nämndens arbetsutskott.

Vissa administrativa uppgifter kan förekomma som ex fakturahantering, statistikutdrag mm.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen med flerårig erfarenhet av myndighetsutövning och målgrupperna. Erfarenhet av att arbeta i arbetsledande roll är meriterande. Goda språkkunskaper i tal och skrift är en förutsättning för arbetet. Vi ser gärna att du har kunskap om IBIC.

Som ledare skapar du engagemang och delaktighet i vardagen och ser framgångsfaktorn i att kommunicera på ett klart och tydligt sätt.

Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du förstår ekonomiska samband och de faktorer de som leder till en verksamhet med budget i balans. Du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar samtidigt som du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat och mål.

För uppdraget krävs en ständig pågående omvärldsspaning för att möta de förändringar som pågår.

Du arbetar bra med andra människor och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Är smidig, lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du sätter upp höga mål för sig själv och arbetar hårt och ambitiöst för att nå dessa mål, gör vad som krävs för ett gott resultat. Du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor och finner nya lösningar på gamla problem.

ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Michelle Väänänen
08-56123615

Sammanfattning

Besöksadress

19585 Märsta
None

Postadress

Box 38, 19521 Märsta
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


25 november 2024