OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sala kommun har 2 000 medarbetare som varje dag levererar samhällstjänster till 22 800 kommuninvånare. En långsiktig ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling är den naturliga utgångspunkten för alla våra verksamheter i en kommun som växer och som ska präglas av livskraft i hela kommunen.
Sala har också ett bra geografiskt läge. Det är pendlingsavstånd från södra Dalarna, Uppsala, Västerås och dessutom går det direkttåg från Stockholm.
Att barn och unga i Sala kommun ska växa upp under trygga och goda förhållanden är något som genomsyrar hela IFO:s verksamhet. Tillsammans har våra medarbetare lång och gedigen erfarenhet inom området. Vi sitter även på samma våningsplan vilket skapar en naturlig samverkan.
Barn och ungdomsenheten består av myndighetsteam och öppenvårdsteam. Åtta utredare, fyra mottagningssekreterare, fem barnuppföljare och sju familjehemssekreterare. Vår familjerätt består av två socialsekreterare med upptagningsområde Sala/Heby. Vi har också tillgång till en assistent som är behjälplig i allt administrativt arbete. Vi har också integrerat vår öppenvård tillsammans med barn- och ungdomsenheten som består av familjeteamet, skolteamet och förebyggande ungdom.
Vi söker nu en specialisthanläggare som brinner för mottagning, utredning och uppföljning gällande barn och unga i en grupp med blandade åldrar mellan 0 – 21 år. Det finns goda förutsättningar för ett nära arbetsledarskap med erfarna teamledare som leder och fördelar arbetet. Fungerande struktur och rutiner medför förutsägbarhet, minskar risken för stress och skapar förutsättningar för god introduktion, rättssäker handläggning och mentorskap. Tycker du att socialtjänsten kan erbjuda ett av de mest stimulerande och utvecklande yrken som finns? Tycker om att ha ett nära och givande samarbete där humor och högt i tak är viktigt? Då kan du vara vår nya kollega! Vi erbjuder dig en omtänksam arbetsgivare, en varm anda med omtänksamma kollegor och nära arbetsledning.
Arbetsuppgifter
Vill du utvecklas och samtidigt vara med och utveckla andra? Du blir i så fall en del av en arbetsplats som är i en spännande utvecklingsfas. Studier har visat att nyutbildade socionomer efterfrågar ökad introduktion i arbetet för att kunna möta de krav som ställs i yrket. En stor del av din roll som specialisthandläggare kommer att vara att fungera som mentor åt nyanställda genom att stärka deras introduktion. Som specialisthandläggare kommer du även att arbeta med att stödja handläggare i komplicerade ärenden. Utredningsarbete, bedömningar, val av insatser och bistå som beslutsfattare första året för nyanställda socionomer.
Kvalitetssäkra genom att fatta beslut såsom
• bedömning av om utredning ska inledas,
• utredning och bedömning av behovet av insatser eller andra åtgärder, eller
• uppföljning av beslutade insatser.
Som specialisthandläggare håller du dig uppdaterad inom lagstiftningen och rättspraxis samt aktuella föreskrifter och allmänna råd från Socialstyrelsen. En viktig del av ditt arbete är att medverka i metodutveckling i arbetet med utredningar och uppföljningar. Arbetet innebär omfattande kontakter med såväl den enskilde som med anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. I dessa kontakter är det viktigt att ge korrekt och tydlig information om insatser/bistånd.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen och minst fem års erfarenhet av att ha arbetat med praktisk myndighetsutövning barn och familj. Du har mycket goda kunskaper i aktuell samt kommande ny lagstiftning. Du har erfarenhet av att företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. Som person ska du vara trygg, stabil och kontrollerad i stressiga situationer, vara engagerad, kunna anpassa dig till ändrade omständigheter, ha en språklig analytisk förmåga och kunna kommunicera på ett tydligt sätt. Du behöver också ha mycket god samarbetsförmåga, ansvara för samordning samt skapa engagemang och delaktighet. Du bör vara skicklig på att planera och prioritera och kunna fungera som sakkunnig inom arbetsområdet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Anställningsvillkor
Tillsvidare, heltid
Arbetstid: dagtid, viss kvälltjänstgöring kan förekomma
Individuell lönesättning
Tillträde efter överenskommelse
Provanställning kan komma att tillämpas.
Ansökan
Ansök senast 5 april 2021. Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb
Vi tar inte emot ansökningar via e-post.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta:
Enhetschef Agneta Bergman, tel: 0224–74 96 19 eller e-post: Agneta.Bergman@sala.se
Fackliga kontaktpersoner:
Vision, Thomas Roberg: 0224-74 96 39
Akademikerförbundet SSR, Maria Ahlgren: 0224-74 96 49
Kommunals expedition: 0224-74 70 91
Välkommen med din ansökan!
Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.