OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beroendeenhet 1
Vi på beroendeenhet 1 behöver just nu förstärka vårt team med ytterligare en kompetent specialisthandläggare. Har du socionomexamen och drivs av att ha ett jobb som gör skillnad och att hjälpa och stötta andra? Då kan det vara dig vi söker!
Beroendeenhet 1 arbetar med myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Målgruppen är personer över 21 år med beroendeproblematik. I enhetens uppdrag ingår att utreda och bedöma behov av stöd utifrån ansökningar och anmälningar, att motivera till behandlingsinsatser och följa upp dessa. Enheten samverkar med många interna och externa aktörer. Beroendeenhet 1 tillhör socialförvaltningens vuxenavdelning och består av enhetschef, specialisthandläggare samt 8 socialsekreterare. Arbetsgruppen är stabil, välfungerande och har ett gott internt kollegialt stöd. Flera medarbetare har lång erfarenhet av arbete med målgruppen vilket gör att du kommer att arbeta med erfarna kollegor. Enheten är centralt belägen i Uppsala och är samlokaliserad med och har ett nära samarbete med mottagningsenheten, beroendeenhet 2 och beroende unga vuxna.
Ditt uppdrag
Som specialisthandläggare är du den som är närmast socialsekreterarna och stödjer dem i det dagliga arbetet på enheten. Stödet innefattar bland annat att fatta beslut och att handleda i individärenden. Du kommer även stödja socialsekreterarna i myndighetsarbetet genom att följa aktuell lagstiftning, delegationsordning, avtal och rutiner. Tid tillsammans med klienter och samarbetspartners i möten på kontoret eller andra platser är en viktig del i socialsekreterarnas vardag såväl som dokumentation i form av utredningar och journalföring.
Du ansvarar tillsammans med enhetschef för introduktion av nya medarbetare i enheten. Du ansvarar för en del kontakter med samarbetspartners och stödjer enhetschef i det kontinuerliga utvecklings- och uppföljningsarbetet som bedrivs på enheten. I arbetet ingår även att företräda socialnämnden i förvaltningsdomstol i LVM-ärenden och att vara föredragande i socialnämndens individutskott. Arbetet är mycket varierande och dagarna kan se mycket olika ut. Som specialisthandläggare i enheten kommer du ha ett nära samarbete med specialisthandläggare i mottagningsenheten, beroendeenhet 2 och beroende unga vuxna.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen. Har du utbildning i ASI (Addiction Severity Index) ses det som meriterande. För att lyckas i arbetet behöver du ha gedigen erfarenhet av arbete inom socialtjänsten med utrednings- och myndighetsutövning samt av arbete med vuxna med beroendeproblematik. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbetsledande arbete. Arbetet kräver att du har B-körkort. Det är även meriterande om du har god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift samt har goda kunskaper i systemet Lifecare.
Som person samarbetar och relaterar du till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har en god ledarskapsförmåga. Vidare är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar.
Jobbet passar dig som är lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Sist men inte minst är du en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera.
Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. Vi förväntar oss därför att du är vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Monica Lundberg Mattsson, enhetschef, 018-727 61 09.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43