OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avd. Myndighet ÄLN
Myndighet ÄLN går en spännande och händelserik framtid tillmötes och behöver nu utöka sitt arbetslag med specialisthandläggare som har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Har du tidigare erfarenhet utifrån målgruppen äldre, lång erfarenhet av myndighetsutövning och vill arbeta med att stödja biståndshandläggare i det dagliga arbetet?
Då kan det här vara jobbet för dig!
Vi söker nu två specialisthandläggare för att stärka upp på vår avdelning!
Ditt uppdrag
Arbetet som specialisthandläggare är utvecklande och omväxlande. Utöver att du ges möjligheter att fördjupa dina kunskaper i socialt arbete och myndighetsutövning innefattar tjänsten många varierande och intressanta arbetsuppgifter som både gör ditt jobb stimulerande och bidrar till att verksamheten når sina uppsatta mål.
Som specialisthandläggare är du den som är närmast biståndshandläggarna och stödjer dem i det dagliga arbetet på avdelningen. Det innefattar exempelvis att handleda, ge råd och vägledning i handläggningsprocessen som sker utifrån IBIC (Individens behov i centrum) samt vara medhandläggare i mer komplicerade och tidskrävande ärenden. Det ingår även att vara stöd till biståndshandläggarna i dokumentations-systemet Lifecare och är du expertanvändare i det systemet är det meriterande.
Som specialisthandläggare ska du säkerställa att myndighetsutövningen följer aktuell lagstiftning, delegationsordning, riktlinjer och rutiner.
Det ingår även i din roll att leda biståndshandläggarna till att bli stärkta i sin yrkesroll samt bidra till att upprätthålla olika samverkansformer med andra interna och externa verksamheter.
Specialisthandläggaren stödjer enhetschefen i det kontinuerliga utvecklingsarbetet och hanterar arbetsuppgifter som fördelas från enhetschef. Den person vi söker skall känna engagemang för utvecklingsarbete och vara intresserad av att prova nya arbetsuppgifter och metoder. Då rollen innefattar nära samarbete med såväl kollegor som enhetschefer och övriga professioner internt och externt måste du trivas med att samverka och ha en mycket god samarbetsförmåga.
Din bakgrund
För att arbeta som specialisthandläggare hos oss behöver du ha gått socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Det är en fördel om du har utbildning i eller arbetat enligt IBIC. För att lyckas i uppdraget måste du ha erfarenhet utifrån nämndens målgrupp (äldre) och lång erfarenhet av myndighetsutövning. Uppdraget kräver dessutom att du har goda kunskaper i dokumentation, är van att arbeta digitalt, har goda kunskaper i Officepaketet och behärskar svenska i skrift och tal.
Som person är du flexibel och ser ofta möjligheter i förändringar där andra ser problem. Din omgivning upplever dig som lyhörd, smidig och lätt att samarbeta med och du trivs när du får samverka i många olika sammanhang. Det är naturligt för dig att strukturera och planera ditt arbete och du har sällan problem att prioritera. Du är analytisk och bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor eller problem samtidigt som du har förmåga att sätta in dem i ett större perspektiv.
Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. För att få arbeta brukarnära inom våra olika vård- och omsorgsverksamheter ska du vara vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta rekryterande enhetschef Ann-Britt Larsson, 018 727 72 56. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta HR-specialist Britt Pedersen, 018-727 67 12.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff , 070-856 30 01
Vision, Karin Lundborg: 018 727 51 52
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Här arbetar vi med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Det handlar om öppna insatser, hemtjänst, korttidsvård, särskilt boende, LSS-verksamhet, personlig assistans, socialpsykiatri och hälso- och sjukvård. Målet är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Förvaltningen ansvarar också för biståndshandläggning, strategisk planering, upphandling och uppföljning.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43