OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplats
Individ- och familjeomsorgen i Ljusdal befinner sig i stark utveckling med fokus på förebyggande arbete parallellt med myndighetsutövningen. Vi arbetar intensivt med att skapa en attraktiv arbetsplats och sedan några år tillbaka har vi infört 7-timmars arbetsdag i arbetsmiljöfrämjande syfte. Detta är något som blivit mycket uppskattat bland våra medarbetare.
Vi söker dig som gillar utmaningar, att arbeta med lust och engagemang och som tillsammans med oss vill göra skillnad för barn och deras familjer i utsatta livssituationer. Om du gillar myndighetsutövningens komplexa karaktär, vill jobba i en grupp som hjälper varandra och har ett nära stöd av dig i rollen som specialistsocionom, sök jobb hos oss!
Inom hela IFO i Ljusdals kommun arbetar vi nära varandra utifrån samlad kompetens och med hög ambitionsnivå.
Vår barnenhet består av socialsekreterare, specialistsocionom och enhetschef som arbetar för barn och deras familjer, 0-12 år. Vi sitter i kommunhuset i Ljusdal tillsammans med flera andra av socialtjänstens myndighetsutövande verksamheter. Barnenhetens arbete innebär i huvudsak handläggning enligt SoL och LVU, 0-12 år. Vi genomför utredningar enligt BBIC och Signs of Safety samt beslutar alternativt ger förslag till beslut om insatser.
I Ljusdals kommun tror vi att det finns ett liv för alla. Ljusdals kommun är belägen i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. Vi har nära till fritiden, till varandra och till en enkel vardag. Redan bosatta, hemvändare och många som tagit steget och flyttat till vår kommun vittnar om livskvalitet, mer tid att njuta och vara den du är. Prisvärda hus,
korta bostadsköer och mångsidig arbetsmarknad är också saker som gör det lätt att välja vår kommun att leva, bo och arbeta i.
Arbetsuppgifter
Som specialistsocionom har du ett särskilt ansvar för professionsområdet i relation till både medarbetare och närmast ansvarig chef. Rollen som specialistsocionom innebär att ge specialiststöd till socialsekreterare och chefer i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du finns där som mentor för socialsekreterarna i de vardagliga utmaningarna och bidrar med särskilt stöd i komplicerade ärenden. Du förväntas ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och för att bevaka och bidra till att relevant forskning och ny lagstiftning löpande implementeras i verksamheten. Som specialistsocionom sammanställer och förmedlar du kunskapsunderlag och bidrar till utveckling av utredningsmetodik.
Kvalifikationer/utbildning
Socionomexamen. Du bör ha flera års erfarenhet av arbete inom ditt specialistområde samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin vilja och välutvecklad förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt och flexibelt sätt.
B-körkort är ett krav.
Övrigt
Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tidsbegränsad anställning, vikariat t.o.m. 2023-12-19. Heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Upplysningar lämnas av
Enhetschef, Ronnie Karlsson, 070-149 91 85
Spec.socionom, Madelene Skyttner, 0651-188 84
Bitr. förvaltningschef, Erik Fundin, 0651-180 69
Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
Sista ansökningsdag
2022-09-08
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.
Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström
Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson
Kjärstin Öhman
Eva Berglund-Carlén
Eva Åsåker
Inga-Lill Öjemark
David Norman
Carina Bryngelsson