Specialistsocionom

Specialistsocionom

Arbetsbeskrivning

Arbetsplats

Vill du vara med och arbeta i en tillitstyrd verksamhet där fokus är att hjälpa våra brukare till en tillvaro med egen försörjning. 
Försörjningsstöd arbetar med olika typer av beviljade insatser, fokus är att våra brukare ska komma ut i egen försörjning. Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom förvaltningen främst med arbetsmarknadsenheten och vuxen/BC. Men även externa så som AF, FK, Regionen samt allmännyttan. Arbetsgruppen består av en specialistsocionom samt åtta socialsekreterare. I arbetslaget ingår också Alkohol- och tobakshandläggare samt Budget och skuldrådgivare. Administrativ hjälp finns. Alla arbetar nära varandra utifrån samlad kompetens och erfarenhet. Vi använder metoden bostad först.

Arbetsuppgifter
Som specialistsocionom är du direkt underställd enhetschef. Rollen innebär att du ska ge specialiststöd till handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du har inga egna ärenden men är medhandläggare i komplicerade ärenden. Du har även ansvar för mottagande av ansökningar/anmälningar, riskbedömningar, fördelning av ärenden samt avslut av förhandsbedömningar. Du förväntas, att tillsammans med verksamhetsutvecklare och enhetschef, ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och att verksamheten utvecklas. Rollen innebär att du utövar mentorskap för medarbetare samt ansvarar för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning. Du ersätter även enhetschef vid dennes frånvaro, dock endast i verksamhetsfrågor. 

Kvalifikationer/utbildning

Kvalifikationer/utbildning Socionomexamen eller annan akademisk utbildning som av arbetsgivaren bedöms som adekvat. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du bör ha minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning och ha erfarenhet av att arbeta med lagstiftning enligt SoL . Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig i svenskt tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt både med klienter och medarbetare såväl som externa och interna samverkanspartners. Vi ser med fördel på om du har utbildning inom MI . Ytterligare en fördel är om du är bekant med dokumentationssystemet TRESERVA.
B-körkort är ett krav.

Övrigt

Du arbetar 7 timmars arbetsdag.

Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Heltid, Tidsbegränsad anställning - Vikariat 20210815-20220115

Upplysningar lämnas av
Lennart Diamant 0651-18097

Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.

Sista ansökningsdag
2021-05-13

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström

Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson

Kjärstin Öhman

Eva Berglund-Carlén

Eva Åsåker

Inga-Lill Öjemark

David Norman

Carina Bryngelsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ljusdals kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2021
  • Ansök senast: 12 maj 2021

Besöksadress

Förvaltningshuset
None

Postadress

None
LJUSDAL, 82780

Liknande jobb


5 juli 2024