OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjehem/Familjerätt
Vi söker dig som vill arbeta som specialistsocionom i Söderhamns kommun
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att handlägga ärenden, metodstödjande samt att agera mentor. I utredningsarbete blir du ett stöd till kollegor under pågående utredningar. Du genomför egna utredningar och stödjer kollegor enskilt vid behov.
Det som kommer att styra fördelningen och arbetsupplägget är inflödet av ärenden samt behovet inom familjehemsgruppen.
I rollen som specialistsocionom kommer du även vara metodstöd och då erbjuda vägledning och stöd till kollegor.
Handläggningen innefattar planering och uppföljning av insatser för familjehemsplacerade barn och ungdomar. Du kommer även att stötta och hjälpa våra uppdragstagare att möta de utmaningar det ibland kan innebära att vara familjehem, jourhem och kontaktfamilj.
Arbetet sker i nära samarbete med andra kollegor och andra externa och interna aktörer.
Din profil
Du har socionomexamen eller annan akademisk utbildning enligt Socialstyrelsens krav.
Vi ser gärna att du har minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning och att du har erfarenhet av att arbeta med lagstiftning enligt både SoL och LVU. Vidare ser vi att du har flerårig erfarenhet av att arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter inom socialtjänsten, då inom området barn-och unga.
Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet av coachande arbetsuppgifter samt utbildning inom BBIC och Signs of safety.
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Vi söker dig som har självinsikt, är trygg och stabil. Du skiljer på det personliga och professionella och ser relationer i sitt rätta perspektiv. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt både med klienter och medarbetare såväl som externa och interna samverkanspartners. Du tycker att mötet med klienter är viktigt för att skapa ett gott socialt arbete.
De har mod att agera efter din egen övertygelse och tar stort ansvar för dina uppgifter. Du är van att strukturera och driva processer vidare. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Även i stressade situationer behåller du ditt lugn, är stabil och kontrollerad. Det är av största vikt att fokusera på rätt saker och hålla tidsramar. Du har förmågan att vara en ledare som motiverar och förser andra med de befogenheter som krävs för att på ett effektivt sätt nå gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra samt skapar engagemang och delaktighet samtidigt som du vägleder andra.
Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och tidigare erfarenheter.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen arbetar för att skapa ett jämlikare Söderhamn. Vi är ca 350 medarbetare som samarbetar med kommunens verksamheter och externa aktörer lokalt, regionalt och nationellt för att erbjuda effektivare service och tjänster för våra medborgare. Våra olika verksamheter är riktade till arbetslösa, barn och unga, funktionsnedsatta, ensamkommande flyktingbarn och vuxna med beroendeproblematik eller sociala problem. Vi utvecklar och driver vår verksamhet tillsammans. Välkommen med din kunskap!