OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Odengymnasiet
Odengymnasiet grundades 2012 och är en del av utbildningsföretaget Aprendere skolor. Skolan är belägen i Örnsberg och har cirka 200 elever och 25 medarbetare. Odengymnasiet erbjuder Hantverksprogrammet inriktning Frisör, hår- och makeupstylist och barberare, Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning Medier, information och kommunikation samt samhällsinriktning, Teknikprogrammet inriktning Informations- och medieteknik samt teknikvetenskap och introduktionsprogram. Skolans lokaler uppmuntrar till pedagogiskt utvecklingsarbete och har en egen matsal.
Speciallärare
Vi växer och vill utvidga vår skolas kollegium med en speciallärare som vill göraskillnad för våra elever!
Vi söker nu en speciallärare som vill vara med och ha en central funktion i skolans utvecklingsarbete och som är intresserad av och kompetent att arbeta med hög kvalitet för ökad måluppfyllelse på individ-, grupp- och organisationsnivå. Du samverkar med lärare, skolledning, vårdnadshavare och självklart med elever och når resultat kring det som skapar en inkluderande lärmiljö och hög måluppfyllelse för alla elever.
Vi söker en speciallärare som vill arbeta operativt och stödja elever i undervisning och föredrar att finnas i klassrummen där eleverna är. Du kommer finnas i, och utgå ifrån, skolans Lärstudio men vara i de klassrum där dina mest behövande elever är och tillgodose det stödbehov som elever som behöver särskilt stöd har samt de elever som har stödbehov utan att ha åtgärdsprogram.
Du kommer tillsammans med skolans specialpedagog se till att eleverna på skolan får det stöd de behöver. Ni kommer tillsammans att ansvara för organisationen och utförande kring åtgärdsprogram/särskilda stöd så att eleverna får det stöd de behöver samt att stödja/handleda lärare kring inkluderande lärmiljöer, ledning och stimulans, extra anpassningar, pedagogiska kartläggningar.
Skolan har organiserat stödet på skolan i en centralt belägen lär-studio där du har din naturliga utgångspunkt och arbetsplats för att finnas i verksamheten. Du rör dig från lär-studion in i klassrummen, där dina elever är i undervisning, ser till att de får stöd där de är och bidrar med att ge ännu mer tid, förklaringar, individuellt anpassat stöd efter lektionen i din lär-studio. Du förväntas själv driva och utveckla detta arbete och till din hjälp har du en din närmsta kollega som är vår specialpedagog, en rektor som också är specialpedagog, en biträdande rektor som brinner för de elever som behöver stöd, ett elevhälsoteam och ett kollegium som är behörigt och kompetent.
Vi är den lilla skolan med de stora möjligheterna och vi är på skolan för att utveckla vår verksamhet för elevernas lärande. Vi är kreativa och lösningsfokuserade med högt mått av kvalitetstänk i alla led vilket ställer höga krav på oss själva men också på dig då du är en central person i en nyckelroll. Det du vill ska hända i undervisningen och stödet kommer du få hjälp i att skapa hos oss.
Tillsammans med elevhälsan och ledningsteamet utvecklar och utformar du det pedagogiska specialpedagogiska stödet till eleverna på såväl individ-, grupp- som organisationsnivå. Skolans elevhälsoteam har som målsättning att utveckla det främjande och förebyggande arbetet och förbättra stödet till varje elev för att nå målen. I det teamarbetet är dina kunskaper och erfarenheter viktiga samt att du är kompetent att själv vara en aktör i arbetet.
I uppdraget ingår att handha och bistå vid kartläggningar, utföra pedagogiska bedömningar och föra dokumentation i olika elevärenden. Du kommer också vid behov att handleda pedagoger för att utveckla lärmiljön.
Du håller dig kontinuerligt uppdaterad med förändringar som sker i våra styrdokument.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- är utbildad speciallärare.
- är tydlig, lätt att samarbeta med och trivs med elever.
- är driven vad gäller skolutveckling och trivs i att samverka.
- har god kompetens att skapa förtroende och att nå resultat.
- är väl förankrad i skolans styrdokument och aktuell forskning.
- har goda kunskaper om kompensatoriska hjälpmedel för elever i behov av stöd.
Tjänsten kan komma att tillsättas under rekryteringen. Vi intervjuar löpande.
Arbetslivserfarenhet
Speciallärare företrädesvis lärare med erfarenhet av undervisning samt tidigare specialpedagogiskt arbete från gymnasieskolan.
tjänsten avses att tillsättas 210816 och är på 50 -100% beroende på sökandes kompetens och önskemål.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel