OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
På barn- och skolförvaltningen arbetar vi för att skapa likvärdighet och goda förutsättningar för att alla barn och elever inom våra förskolor, grundskolor och grundsärskolor ska nå sina mål. Tillsammans arbetar vi för en enhetlig och tydlig styrning av förskola och skola i en modern och effektiv organisation, med målet att möjliggöra en utbildning i världsklass. Våra ambitioner är höga och vi stävar alltid efter att skapa goda förutsättningar för utveckling och värnar om en hög kvalitet i verksamheten.
Om oss
Svaleboskolan är en F-9 skola och fritidshem med ca 800 elever som ligger i Veberöd i Lunds kommun.
Skolan är en enhet som lyder under en rektor och tre biträdande rektorer. Svaleboskolan arbetar bl.a. med skolutveckling genom kollegialt lärande och tillgänglig undervisning. Den pedagogiska miljön är viktig och vi förbättrar ständigt elevernas lärmiljö. På skolan finns också ett skolbibliotek i världsklass.
Svaleboskolan ligger i en naturskön omgivning med närhet till Romeleåsen och Körsbärsdalen som berikar en stor del av vår verksamhet. Veberöd ligger cirka 2 mil öster om Lund med goda bussförbindelser från Malmö och Lund.
Arbetsuppgifter
Som speciallärare kommer du arbeta elevnära och tillsammans med specialpedagog ha ansvar för och leda det specialpedagogiska arbetet framåt. Du kommer att arbeta med kunskaper och färdigheter till barn och elever med behov av särskilt stöd i årskurs 7-9. Du ska kunna bistå med hjälp i pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram. Du behöver vara förtrogen med att ge handledning till personal angående tillgänglig lärmiljö, anpassningar och särskilt stöd. I dina arbetsuppgifter ingår kontakter med vårdnadshavare och andra myndigheter. Du kommer att vara involverad i överlämning och uppföljning vid övergångar mellan skolverksamheter.
En viktig del i arbetet är att uppmärksamma utvecklingsbehov och vara drivande i utvecklingen mot skolornas gemensamma mål. Ytterligare en del av arbetet innefattar kunskapsspridning till pedagoger och vårdnadshavare om kompensatoriska insatser. Du kommer att ingå i ett specialpedagogiskt team f-9 som idag består av 5 specialpedagoger/speciallärare.
Vi söker dig som
Vi söker dig som är grundskolelärare, gärna med speciallärarutbildning. Du ska ha erfarenhet att ha jobbat på högstadiet. Som person är du lösningsinriktad, ser möjligheter, är kreativ och kan uppmärksamma elevens resurser. Du kan göra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på organisation-, grupp-, och individnivå. Du är kommunikativ och har lätt för att bygga relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor.
Du förväntas ha god vana att dokumentera och hantera moderna IKT-verktyg, vara väl insatt i kompensatoriska hjälpmedel samt ha en god förmåga att organisera och strukturera ditt arbete. Du har ett genuint intresse för skolutveckling, kan driva pedagogiska diskussioner och omvandla teorier till praktisk verklighet.
Vi håller intervjuer löpande så skicka in din ansökan redan idag.
För att få arbeta med barn eller elever inom förskola och skola behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel