Speciallärare åk 4-6 TV 100%, Gärdesskolan

Arbetsbeskrivning

Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 1000 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare.

Vill du arbeta med att ge våra barn och elever verktyg för att delta i språkliga, pedagogiska och sociala aktiviteter, både inom och utanför skolans världar. Då ska du söka tjänsten som speciallärare på Gärdesskolan.

Uppdrag
I uppdraget som speciallärare förväntas du ha fokus på ett professionellt arbets- och förhållningsätt för att förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla elever. Du har ett specifikt uppdrag att skapa goda förutsättningar för matematik-, språk-, skriv- och läsutveckling hos specifika barn-/elevgrupper i behov av tillgängliga lärmiljöer, extra anpassningar, särskilt stöd. Du har ansvaret för skolans studierum, särskild- och enskild undervisningsgrupp. Du har en coachande roll och fungerar som bollplank gentemot lärares undervisning. Du finns som ett stöd till elever i behov av detta, både i och utanför klassrummet. Uppdraget innebär att du har fokus på skolans utbildningsuppdrag och stöttar lärare i deras undervisning, för att möjliggöra alla elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål. I uppdraget bistår du med kvalificerade analyser av pedagogiska verksamheters förutsättningar att möjliggöra lärande och utveckling för alla barn och elever. Du har ett förebyggande och åtgärdande uppdrag att kritiskt analysera undervisningens förutsättningar, som utgångspunkt för utveckling av de pedagogiska-, sociala och fysiska lärmiljöerna i verksamheten. Du arbetar för att integrera ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen och alla årskurser som ska genomsyra verksamheten. Du är delaktig i elevhälsoteamets uppföljnings- och analysarbete för utveckling av skolans arbete för att alla ska lyckas.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som speciallärare är du med och bidrar till utveckling av det specialpedagogiska- och elevhälsoarbetet på en skola. Du har ett nära samarbete med elevhälsoteamet och ansvarar för skolans insatser till förmån för elevgrupper som har utmaningar i sitt lärande. Du har rektor som närmaste chef och har ett ansvar för att:
• arbeta förebyggande för att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer i verksamheten
• bistå med specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete med utredningar och åtgärdsprogram
• fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor inom språk- och kunskapsutveckling
• analysera lärares undervisning för att undanröja hinder och främja extra anpassningar i klassrummet
• kartlägga matematik-, språk-, skriv- och läsutveckling för att underlätta språk-/kunskapsutveckling
• granska lärmiljöer och föreslå förebyggande anpassningar som utvecklar inkluderande lärmiljöer
• genomföra professionella samtal i samverkan med kollegor, vårdnadshavare, barn och elever
• leda, följa upp och utvärdera utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att alla ska lyckas
• utveckla verksamhetens pedagogiska-, fysiska och sociala lärmiljöer i och utanför klassrummen
• utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elevgrupper i samverkan med berörda aktörer
• individanpassa arbetssätt för elever i behov av särskilt stöd som speglar den enskilde elevens behov

KVALIFIKATIONER
Kompetens-/kvalifikationskrav
Du har i botten en lärarexamen från grund- eller gymnasieskolan samt att du har några års erfarenhet av att ha arbetat som lärare, gärna inom matematik, svenska eller svenska som andraspråk. Du är legitimerad lärare och har avslutad utbildning som speciallärare eller specialpedagog, alternativt vill du läsa speciallärarprogrammet. Meriterande är om du har arbetslivserfarenhet som speciallärare och en godkänd samt fullföljd speciallärarexamen med inriktning mot matematikutveckling eller språk-, skriv- och läsutveckling. Du har god förmåga att kritiskt och självständigt arbeta inom det specialpedagogiska området, tidigare erfarenhet av att göra bedömningar efter samråd med elevhälsans olika professioner ses som positivt från arbetsgivaren.

Kompetensprofil
Du har ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt, god självkännedom och stor empatisk förmåga för att skapa ömsesidiga relationer med elever i behov av särskilt stöd. Meriterande är om du har erfarenhet från arbete inom specialpedagogisk verksamhet, elever i behov av särskilt stöd, avseende inkluderande undervisning, elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer i olika lärmiljöer. Du förväntas visa god insikt om betydelsen av att arbeta utifrån styrdokumenten i samverkan med andra skolformer och profession-/yrkesgrupper, vårdnadshavare och samhällsaktörer. Du är en tydlig ledare som skapar trygghet och är en förebild för dina elever. Du undervisar på ett inspirerande sätt och engagerar dig i eleverna och i deras mål genom ett coachande förhållningssätt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eda kommun , Bildning
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2024
  • Ansök senast: 3 november 2024

Liknande jobb


Speciallärare matematik åk 4-9

Speciallärare matematik åk 4-9

22 november 2024

Vi söker speciallärare till Källeskolan

22 november 2024

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

22 november 2024