Speciallärare, Åk7-9 med inriktning Språk-, skriv- och läsutveckling.

Speciallärare, Åk7-9 med inriktning Språk-, skriv- och läsutveckling.

Arbetsbeskrivning

Franska skolan är en svensk icke vinstdrivande friskola med anor från 1862. Vi följer svensk läroplan, undervisningen sker på svenska och eleverna läser franska från förskoleklass. Förkunskaper i franska språket är inget krav på skolan men en fantastisk möjlighet för dig som trivs i en internationell miljö. Skolans värdegrund genomsyras av hjärta, hand och hjärna. Vi är en skola med stora möjligheter i en trevlig internationell miljö. Vi har cirka 1000 elever och skolan ligger i centrala Stockholm vid S:t Johannes kyrka.
Skolans tydliga värdegrund genomsyrar det dagliga arbetet och skapar en god arbetsmiljö för både elever och pedagoger. Franska Skolan har ett välutbyggt elevhälsoteam som har ett nära samarbete med alla pedagoger i verksamheten.
Arbetsbeskrivning:
Som speciallärare är du engagerad i ditt arbete som ser till elevernas bästa varje dag, arbetar utifrån skolans värdegrund samt har god insikt och kunskap om skolans styrdokument och kan tillämpa dem i ditt dagliga arbete.
Som speciallärare arbetar du aktivt med elever såväl individuellt som i grupp eller inom ramen för undervisning. Du stödjer och handleder lärare i arbetet med att anpassa lärmiljön både på grupp- och individnivå.
Du arbetar systematiskt med att screena elever, samarbeta och vid samråd planera för extra anpassningar, pedagogiska utredningar samt upprätta åtgärdsprogram med utvärderingar för att varje elev ska ges förutsättningar att nå sin fulla potential.
I samarbete med lärarna följer du upp och analyserar elevernas resultat och kunskapsutveckling. Du utvecklar den pedagogiska verksamheten till att vara tillgänglig, inspirerande och utmanande.
Genom din roll medverkar du till att våra elever som är i behov av särskilt stöd får ett individanpassat och inkluderande bemötande med insatser som leder till ökad måluppfyllelse.
Arbetet som speciallärare innebär att du är en strategisk resurs för skolledningen i det övergripande skolutvecklingsarbetet. I arbetet är du med och utvecklar det gemensamma hälsofrämjande och förebyggande arbetet inom skolan.
Du kommer att ingå i skolans elevhälsoteam tillsammans med kurator, skolsköterska, skolpsykolog, speciallärare, specialpedagoger och rektorer. Du blir en av fem speciallärare/ specialpedagog som tillsammans planerar och fördelar det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet. Ni samarbetar kring F-9 samt gymnasiet, men huvudfokus för dig kommer vara högstadiet.
Vi ser att du är en positiv person med god förmåga att samarbeta och kommunicera, är engagerad och skicklig på att skapa goda relationer till elever, vårdnadshavare och kollegor.
Du har god kunskap kring problematik som elever möter avseende kunskapsutveckling utifrån en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) eller/och dyslexi och dyskalkyli. Du har kunskap avseende kompensatoriska hjälpmedel och metoder som stödjer elever i sin kunskapsutveckling. Du har god kommunikativ förmåga i både tal och skrift, i personliga möten samt i grupp, har digital kompetens, god samarbetsförmåga samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du brinner för att få elever att utvecklas och nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.

Kvalifikationer:
Legitimerad speciallärare med erfarenhet som lärare i grundskolan, med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling och/eller matematikutveckling
Ha god förmåga att skapa och genomföra individanpassade undervisningsplaner och stödåtgärder.
Erfarenhet av att arbeta med elever med olika typer av inlärningssvårigheter och behov samt erfarenhet av utredning av elevers behov av särskilt stöd samt åtgärdsprogram.
Flexibilitet och kreativitet för att anpassa undervisningen efter elevernas unika behov och förutsättningar.
Engagemang för att skapa en inkluderande och stöttande miljö för alla elever.
Van att arbeta mot hög måluppfyllelse.
Du har kunskap avseende kompensatoriska hjälpmedel och metoder som stödjer elever i sin kunskapsutveckling.
God kommunikationsförmåga och samarbetsförmåga för att arbeta nära elever, föräldrar och kollegor.
Engagemang för att främja både elevernas akademiska framgångar och deras personliga och sociala utveckling.
Engagerad och kompetent i det systematiska kvalitetsarbetet.
Ansvarstagande, analytisk, flexibel, strukturerad och relationsbyggande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Kontaktpersoner på detta företaget

Biträdande rektor Björn Kullgard
08-598 88 903
Jonas Lindwall
070-362 72 12
Biträdande rektor Margareta Forsberg
08-598 88 904
Rektor Björn Kullgard
08-598 88 901
Biträdande rektor Cecilia Wendt
08-598 88 902

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stiftelsen Franska skolan STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 augusti 2024
  • Ansök senast: 28 september 2024

Besöksadress

Döbelnsgatan 9
None

Postadress

Box 1344
STOCKHOLM, 11183

Liknande jobb


Speciallärare/specialpedagog till Hagaskolan

Speciallärare/specialpedagog till Hagaskolan

31 oktober 2024

Speciallärare/Specialpedagog

Speciallärare/Specialpedagog

30 oktober 2024

Speciallärare på Bergvretenskolan

Speciallärare på Bergvretenskolan

30 oktober 2024