Speciallärare alternativt resurslärare med inriktning matematikutveckling

Speciallärare alternativt resurslärare med inriktning matematikutveckling

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Nosabyskolan är en grundskola med årskurserna 4-9. Eleverna kommer från olika delar av vår kommun men majoriteten bor inom området Hammar, Kulltorp och Österäng. I dagsläget går det 480 elever på skolan varav cirka 400 elever i åk 7-9. Skolan har två profiler. Bild- och form, ett spår i åk 4-9 som arbetar med bilden som pedagogiskt verktyg, samt Teknik och entreprenörskap, en klass per åk. 7-9.

Skolan byggdes om inför vårterminen 2013 och erbjuder en bra arbetsmiljö och goda pedagogiska förutsättningar. Skolan är belägen i utkanten av Kristianstad med god tillgång till utemiljö samtidigt som det är goda kommunikationer till och från skolan. Skolan har två rektorer, en som ansvarar för åk 4-7 och en som ansvarar för åk 8-9.
Du kommer arbeta i team med våra andra speciallärare/specialpedagog (3st). Du kommer också vara elevhälsans kontakt för ett av skolans arbetslag.

ARBETSUPPGIFTER
Som speciallärare arbetar du med fördjupade kunskaper kring matematikutveckling med fokus på individnivå. Du använder specialpedagogiska metoder för att planera, förbereda och bedriva undervisning och stötta eleven utifrån dennes specifika svårighet.

Du genomför och dokumenterar kartläggningar, utredningar och olika former av pedagogiska tester vars mål är att leda till ökad förståelse för elevens svårigheter i skolarbetet. Som speciallärare bidrar du även med din kompetens i arbetet med pedagogiska utredningar, anpassningar och åtgärdsprogram. Du arbetar för att undanröja hinder och svårigheter i lärmiljön, utveckla alternativa lärmiljöer och lärverktyg. Frågor rörande inkludering och värdegrund ingår som en naturlig del i din arbetsvardag.

I uppdraget ingår att skapa relationer såväl internt som externt som karakteriseras av ömsesidig respekt och förtroende och du möter eleverna där de befinner sig. Du är en kvalificerad samtalspartner i frågor som rör barn och elevers matematikutveckling i arbetslagsarbete samt elevhälsoteam.

Eleverna möter du med höga förväntningar och engagerar, entusiasmerar och stimulerar dem till lärande och eget ansvar. Du leder och organiserar arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete. På ett systematiskt sätt reflekterar du över och utvärderar det praktiska arbetet enskilt och tillsammans med andra. I arbetsuppgifterna ingår också att planera, prioritera och ta ansvar för sin egen tid och utveckling.


KVALIFIKATIONER
Du har lärarlegitimation med behörighet att som speciallärare undervisa avseende särskilt stöd i 7-9 i grundskolan eller har lärarlegitimation med behörighet att undervisa i matematik i åk 7-9 i grundskolan. Du har speciallärarexamen och/eller specialpedagogsexamen påbörjad innan 2008 års utgång och uttagen examen innan 2015-06-30 med inriktning mot matematikutveckling.

Uppdraget kräver att du har erfarenhet av 3 års väl vitsordat arbete med undervisning inom skolväsendet och erfarenhet av undervisning på högstadiet i grundskolan. God förtrogenhet med aktuell pedagogisk och didaktisk forskning är ett krav. Vi ser gärna att du har förmåga att systematiskt reflektera över och utvärdera det praktiska arbetet enskilt och med andra. Det är en fördel om du är väl förtrogen med och kan leva upp till de yrkesetiska principerna för lärare.

Du kan omsätta verksamhetens uppdrag när det gäller elever i behov av särskilt stöd. Förmåga att anpassa arbetsmetoder och tillvägagångssätt till olika gruppers och individers förutsättningar krävs i rollen.

Givetvis är du väl förtrogen med aktuell pedagogisk och didaktisk forskning och kan omsätta dina fördjupade kunskaper kring matematikutveckling i vardagen. Vi vill att du har god kunskap om och förmåga att arbeta utifrån rådande styrdokument men även goda kunskaper avseende alternativa lärverktyg. Det är meriterande om du har förmåga att dokumentera strukturerat och med god kvalité.

Du kan utöva ett situationsanpassat lärande och ledarskap som bygger på att du sätter dig in i elevernas situation och värderingar och möter dem där de befinner sig. Du skapar relationer såväl internt som externt som karakteriseras av respekt och förtroende och kan engagera, entusiasmera, stimulera och stärka eleverna till lärande och eget ansvar.

För att vi ska kunna ta ställning till din ansökan ska du bifoga examensbevis samt lärarlegitimation. Finns inga behöriga legitimerade lärare, kan du som är obehörig anställas tidsbegränsat enligt skollagen. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen.


ÖVRIGT
Barn- och utbildningsförvaltningen bedriver pedagogisk verksamhet som sträcker sig från förskola till vuxenutbildning. I en trygg, kreativ och demokratisk miljö som värnar alla människors lika värde arbetar vi för lärande, kunskap och omsorg. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden!

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


Lärare årskurs 7-9 till Akutskolan

Lärare årskurs 7-9 till Akutskolan

23 december 2024

Ma/NO-lärare åk 7-9

Ma/NO-lärare åk 7-9

23 december 2024

Lärare åk 3-9 i musik till Spängerskolan

Lärare åk 3-9 i musik till Spängerskolan

23 december 2024

22 december 2024