Speciallärare eller specialpedagog

Arbetsbeskrivning

Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!

Katrineholms skolor erbjuder en trygg och utvecklande skolgång med det kreativa och lustfyllda lärandet i fokus. Här får barn och elever förutsättning att utveckla sina talanger och blomstra i sin egen takt. Vi är i ett spännande utvecklingsskede där vi bland annat bygger två nya skolor.

Inom bildningsförvaltningen har vi förskola, grundskola, gymnasieskola, kulturskola, central barn- och elevhälsa och en mottagningsenhet för nyanlända elever. Tillsammans skapar vi möjligheter att nå visionen ”Läge för liv och lust”.

Duveholmsgymnasiet består av tre enheter; Samhällsvetenskapsprogrammet/Estetiska programmet, gymnasiesärskolan och introduktionsprogrammen. Introduktionsprogrammen är sedan mars 2019 ett eget rektorsområde, och på denna pärla arbetar ett trettiotal medarbetare och 175 elever. Enheten är inne i en spännande period av förändring och utveckling för att kunna möta alla elevers behov. Verksamheten växer och från årsskiftet utökades verksamheten med två särskilda undervisningsgrupper. Framgångsreceptet på enheten stavas engagerade och delaktiga medarbetare som varje dag arbetar för att göra varandra ännu bättre. På introduktionsprogrammen finns programmentorer, vilket innebär att du som lärare kan fokusera på undervisning och relationsskapande utan att fastna i administrativa uppgifter rörande mentorskapet.

Under två år har vi arbetat med att skapa en bra struktur på programmet med fokus på alla nivåer; från huvudmannen via skolledning till undervisningen i klassrummet. Som en del i detta har vi sedan 2020 arbetat efter grundupplägget i ett projekt som heter Intensivsvenska, vilket bland annat innebär att vi i samtliga ämnen arbetar efter färdiga ämnesplaneringar som bygger på det centrala innehållet från kursplanerna. Arbetssättet skapar goda möjligheter för kollektivt lärande och gör utbildningens mål tydliga för eleverna. Nu söker vi en engagerad och driven speciallärare eller specialpedagog med huvuduppdraget att stötta och utveckla våra två särskilda undervisningsgrupper tillsammans med lärare och elever.


ARBETSUPPGIFTER
Som speciallärare eller specialpedagog arbetar du med att ge elever stöd i lärandet och med att främja deras lärandemiljö. Stödet kan ges enskilt och i klassrumsmiljö. Handledning och coachande samtal till lärarlaget är ytterligare en viktig arbetsuppgift. Tillsammans med rektor kommer du att ingå i skolans elevhälsoteam och får en viktig roll i arbetet med att utveckla det främjande och förebyggande arbetet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är behörig speciallärare eller specialpedagog med erfarenhet och bred kompetens kring elevers olika behov av stödinsatser och anpassningar. Du ska också kunna analysera lärmiljöer och stimulera till utveckling av arbetsformer och arbetssätt inom ramen för ett inkluderande synsätt. I din roll medverkar du till att våra elever som är i behov av särskilt stöd får ett individanpassat och inkluderande bemötande, och du ser insatser som leder till ökad måluppfyllelse. Du genomför också riktade, individuella insatser för de elever som är i behov av det. Du bör också vara van att genomföra och dokumentera pedagogiska utredningar samt upprätta och utvärdera insatta åtgärder i åtgärdsprogram. Oavsett om du är specialpedagog eller speciallärare så bör du behärska både speciallärarens undervisningsuppdrag och specialpedagogens analys- och handledningsförmåga.

Du samarbetar bra med andra människor. Uppmärksammar andras synpunkter och kompetens och ger dem utrymme i gruppen på ett sätt som gynnar helheten. Du har förmåga att skapa kontakter och underhåller relationer. Ser och använder nätverk som en naturlig del i att skapa yrkesmässiga relationer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Bygger strukturer som även andra kan arbeta utifrån. Sätter upp och håller tidsramar.

ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Intervjuer är planerade till 9, 10 och 11 februari.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tommy Modigh
0150-573 88
Lärarförbunden, nås via kommunens växel
0150-570 00
Anita Hummerdal
0150-48 82 48
Kommunal nås via kommunens växel
0150-570 00
Andreas Wetell
0150-57304
Katarina Hallin
0150-48 82 18
Bitte Larsson
0150-48 82 85
Ann-Sofi Colliander
0150-34 92 90
Lärarförbundet nås via kommunens växel
0150-570 00
Mikael Örning
0150-57431

Sammanfattning

Besöksadress

Drottninggatan 19 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


Specialpedagog 40%

Specialpedagog 40%

22 november 2024

Specialpedagog till Matteusskolan

Specialpedagog till Matteusskolan

22 november 2024

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

21 november 2024

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

21 november 2024