OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Milnerskolan är en nyrenoverad skola, som är inne på sitt första läsår. Skolan är idag en 4-7 skola som kommer att byggas ut med årskurs 8 hösten 2024 och årskurs 9 hösten 2025. Vi söker nu medarbetare som vill vara med och fortsätta utveckla skolan mot en årskurs 4-9 skola.
Utifrån ditt uppdrag som speciallärare eller specialpedagog skapar du, tillsammans med engagerad personal, en gynnsam pedagogisk miljö och en lärmiljö där alla ska kunna trivas och utvecklas.
Du kommer att vara en viktig del i skolans elevhälsoarbete där vi arbetar hälsofrämjande och förebyggande. Det finns god möjlighet att utforma uppdraget i samråd med ledning och elevhälsoteamet för åk 4-9. Samarbete i olika former med skolledning och skolans övriga personal är en självklarhet där gott bemötande är grunden.
Välkommen att bli en del av vår verksamhet!
ARBETSUPPGIFTER
Speciallärare
Som speciallärare arbetar du med fördjupade kunskaper kring matematikutveckling med fokus på individnivå. Du använder specialpedagogiska metoder för att planera, förbereda och bedriva undervisning och stötta eleven utifrån dennes specifika svårighet.
Du genomför och dokumenterar kartläggningar, utredningar och olika former av pedagogiska tester vars mål är att leda till ökad förståelse för elevens svårigheter i skolarbetet. Som speciallärare bidrar du även med din kompetens i arbetet med pedagogiska utredningar, anpassningar och åtgärdsprogram. Du arbetar för att undanröja hinder och svårigheter i lärmiljön, utveckla alternativa lärmiljöer och lärverktyg. Du är en kvalificerad samtalspartner i frågor som rör barn och elevers matematikutveckling i arbetslagsarbete samt elevhälsoteam.
Specialpedagog
Utifrån analyser på individ-, grupp- och organisationsnivå arbetar du handledande med fokus på grupp och organisation. Du bidrar aktivt till att kvalificerade samtal kring lärsituationer och utveckling av skolmiljön förs tillsammans med rektor, arbetslag och elevhälsoteam. Vidare stödjer du pedagogerna i att strukturera sitt arbete i syfte att underlätta elevernas inlärningssituation. Med ett salutogent förhållningssätt bidrar du till att hälsofrämjande och förebyggande arbete bedrivs.
Gemensamma arbetsuppgifter
Frågor rörande inkludering och värdegrund ingår som en naturlig del i din arbetsvardag. I arbetet skapar du relationer såväl internt som externt som karakteriseras av ömsesidig respekt och förtroende och du möter eleverna där de befinner sig. Du engagerar, entusiasmerar och stimulerar eleverna till lärande och eget ansvar, samt leder och organiserar arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete. På ett systematiskt sätt reflekterar du över och utvärderar det praktiska arbetet enskilt och tillsammans med andra. I arbetsuppgifterna ingår också att planera, prioritera och ta ansvar för din egen tid och utveckling.
KVALIFIKATIONER
För speciallärare krävs att du har lärarlegitimation med behörighet att som speciallärare bedriva undervisning avseende särskilt stöd i åk 4-9 i grundskolan samt speciallärarexamen med inriktning matematikutveckling. Du behöver även ha lärarlegitimation med behörighet att bedriva undervisning i matematik åk 4-9.
För specialpedagog krävs det att du har specialpedagogexamen samt lärarlegitimation i matematik i grundskolan.
Uppdraget kräver att du har erfarenhet av 3 års väl vitsordat arbete med undervisning inom skolväsendet och erfarenhet av undervisning i grundskolan, åk 4-9. Som speciallärare krävs också förmåga att omsätta fördjupade kunskaper kring matematikutveckling. Som specialpedagog behöver du också ha väl vitsordad förmåga att handleda.
Du kan omsätta verksamhetens uppdrag när det gäller elever i behov av särskilt stöd. Förmåga att anpassa arbetsmetoder och tillvägagångssätt till olika gruppers och individers förutsättningar krävs i rollen.
Givetvis är du väl förtrogen med aktuell pedagogisk och didaktisk forskning. Vi vill att du har god kunskap om och förmåga att arbeta utifrån rådande styrdokument men även goda kunskaper avseende alternativa lärverktyg.
Du kan utöva ett situationsanpassat lärande och ledarskap som bygger på att du sätter dig in i elevernas situation och värderingar och möter dem där de befinner sig. Du skapar relationer såväl internt som externt som karakteriseras av respekt och förtroende och kan engagera, entusiasmera, stimulera och stärka eleverna till lärande och eget ansvar.
För att vi ska kunna ta ställning till din ansökan ska du bifoga examensbevis samt lärarlegitimation. Finns inga behöriga legitimerade lärare, kan du som är obehörig anställas tidsbegränsat enligt skollagen. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen.
ÖVRIGT
Barn- och utbildningsförvaltningen bedriver pedagogisk verksamhet som sträcker sig från förskola till vuxenutbildning. I en trygg, kreativ och demokratisk miljö som värnar alla människors lika värde arbetar vi för lärande, kunskap och omsorg. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden!
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel