Speciallärare individuella programmet, Milner gymnasiesärskola

Speciallärare individuella programmet, Milner gymnasiesärskola

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vi söker dig som vill jobba på Milners gymnasiesärskola avdelning Äng. En skola som har elever med diagnosen autism och intellektuell funktionsnedsättning. Medarbetarna är speciallärare, förskollärare, lärare i fritidshem samt elevassistenter och de är fördelade i arbetslag som i huvudsak är knutna till en klass. Verksamheten leds av en rektor.

Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan!


ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att vara klasslärare och mentor med huvudansvar för en klass på skolan.

Som speciallärare arbetar du med fördjupade kunskaper kring utvecklingsstörning med fokus på individnivå. Med engagemang och entusiasm skapar du en trygg och pedagogisk lärmiljö som stimulerar, stärker och utmanar elevernas utveckling och lärande som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete.

Undervisningen utformas i enlighet med anpassad skolas läroplan där planering, förberedelse, genomförande samt utvärdering är viktiga grundpelare. Du använder specialpedagogiska metoder och anpassa undervisningen utifrån alla elevers förutsättningar med elevens bästa i fokus. Du arbetar för att undanröja hinder och svårigheter i lärmiljön genom att utveckla alternativa lärmiljöer och läroverktyg. I rollen utövar du ett gott situationsanpassat ledarskap såväl i som utanför klassrummet.

Du bidrar med kompetens i arbetet med pedagogiska utredningar, anpassningar och åtgärdsprogram genom att genomföra och dokumentera kartläggningar, utredningar och olika former av pedagogiska tester. Via dialog skapar du goda relationer som karaktäriseras av ömsesidig respekt, förtroende och positivt förhållningssätt.

På ett systematiskt sätt reflekterar du över och utvärderar det praktiska arbetet enskilt och tillsammans med andra. I arbetsuppgifterna ingår också att planera, prioritera och ta ansvar för sin egen tid och utveckling. I din roll håller du dig à jour om händelser i omvärld, ungdomskultur, aktuell forskning och driva utvecklingsarbete.



KVALIFIKATIONER
I första hand söker vi dig som har lärarlegitimation med behörighet att som speciallärare undervisa avseende särskilt stöd i gymnasiesärskolans individuella program. I andra hand dig som har lärarlegitimation med behörighet att bedriva undervisning i grundskolan eller gymnasieskolan med intresse för att läsa speciallärarprogrammet med inriktning utvecklingsstörning.

Uppdraget kräver att du har erfarenhet av 3 års väl vitsordat arbete med undervisning inom skolväsendet. Det är meriterande om du har erfarenhet av undervisning av elever i gymnasieålder liksom undervisning i särskola.

Du är en trygg och pedagogisk ledare med förmåga till lågaffektivt bemötande. Vi vill att du är väl förtrogen med och lever upp till de yrkesetiska principerna för lärare.

Du kan utöva ett situationsanpassat lärande och ledarskap som bygger på att du sätter dig in i elevernas situation och värderingar och möter dem där de befinner sig. Du skapar relationer såväl internt som externt som karakteriseras av respekt och förtroende samt kan engagera, entusiasmera, stimulera och stärka eleverna till utveckling och lärande.

Vi vill att du har god kunskap om och förmåga att arbeta utifrån rådande styrdokument men även goda kunskaper avseende alternativa lärverktyg och förmåga att integrera dessa i undervisningen. Du har förmåga att anpassa arbetsmetoder och tillvägagångssätt till olika gruppers och individers förutsättningar. Givetvis har du förmåga att använda digital teknik som redskap för i ditt dagliga arbete.

Du är väl förtrogen med aktuell pedagogisk och didaktisk forskning. Du kan systematiskt reflektera och utvärdera arbetet enskilt och med andra för att nå utveckling. Naturligtvis kan du dokumentera med god kvalitet man också förmåga att planera och prioritera din arbetstid. Du som söker har B-körkort för att kunna skjutsa elever till aktiviteter vid behov.

För att vi ska kunna ta ställning till din ansökan ska du bifoga examensbevis samt lärarlegitimation. Finns inga behöriga legitimerade lärare, kan du som är obehörig anställas tidsbegränsat enligt skollagen. När du erbjudits anställning krävs ett utdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ skollagen.



ÖVRIGT
Barn- och utbildningsförvaltningen bedriver pedagogisk verksamhet som sträcker sig från förskola till vuxenutbildning. I en trygg, kreativ och demokratisk miljö som värnar alla människors lika värde arbetar vi för lärande, kunskap och omsorg. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden!

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstad kommun, Gy/Vux
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 april 2022
  • Ansök senast: 21 april 2022

Liknande jobb


Speciallärare matematik åk 4-9

Speciallärare matematik åk 4-9

22 november 2024

Vi söker speciallärare till Källeskolan

22 november 2024

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

22 november 2024