Speciallärare inriktning utvecklingsstörning

Arbetsbeskrivning

Utbildningsförvaltningen i Ronneby har satt fokus på det kollegiala lärandet! Verksamheten ska genomsyras av kollegialt lärande och de metoder som bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Då når vi framgång! Hos oss ska samtliga medarbetare vara väl medvetna om våra styrkor och värna om dessa, samtidigt som vi hela tiden utvecklas. Det gör vi tillsammans!

I utbildningsförvaltningen arbetar vi efter den ”röda tråden”, en gemensam syn på utveckling och lärande med demokratisk värdegrund från förskola, grundskola, särskola till gymnasie- och vuxenutbildning.

Ta chansen att jobba i en kommun som fokuserar på kärnan i utbildningen!

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ingå i arbetslag med både pedagoger och elevstödjare på grundsärskolan/ träningsskolan åk 1-9.

I ditt uppdrag som speciallärare ingår det att planera, genomföra lektioner och utvärdera det pedagogiska arbetet enskilt samt i arbetslag. Du ska även hitta strategier för att nå varje enskild elev och stärka denne i sin kunskapsutveckling.

I din roll är du delaktig för att skapa en trygg grund för våra elever som har stort behov av stöd, individanpassad pedagogik och social träning. En viktigt del i arbetet är att stimulera och motivera eleverna att utveckla sina förmågor och skapa möjligheter för lärande. Det ingår även dokumentation enligt styrdokument.

Grundsärskolan i Ronneby är förlagd på Kallingeskolan och Kuggebodaskolan. Kuggebodaskolan är en träningsskola. Legitimerad speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning sökes till båda skolorna.

KVALIFIKATIONER
Du har lärarlegitimation och du är behörig speciallärare med specialisering utvecklingsstörning.

Din elevsyn är inkluderande och du har förmågan att se hur den enskilde elevens och gruppens behov bäst ska tillgodoses. Du har erfarenhet och kunskap om pedagogisk kartläggning. Du är väl förankrad gällande styrdokument och är ständigt uppdaterad kring forskning inom området. Du har intresse för utveckling och lärande på flera nivåer. Du har ett lågaffektivt och självreflekterande förhållningssätt.

Du tar ansvar för och har god förmåga att skapa bra relationer till både elever, kollegor samt vårdnadshavare.

Du är van att arbeta digitalt och du har intresse att våga prova nytt. Vi arbetar med alternativa kommunikationsmetoder vilket betyder att du är förtrogen med teckenkommunikation och bildstöd.

Du har ett tydligt pedagogiskt ledarskap och arbetar för goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare.

Det är viktigt att du är självständig och flexibel i arbetet och kan anpassa ditt arbete till såväl elevernas som verksamhetens behov.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort är ett krav.

Utdrag ur belastningsregister är ett lagstadgat krav.

ÖVRIGT
Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Intervjuer och rekrytering sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Kom därför gärna in med din ansökan så snart som möjligt.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ronneby kommun, Grundskola
  • 2 platser
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 mars 2022
  • Ansök senast: 18 mars 2022

Liknande jobb


Speciallärare/Specialpedagog med övergripande ansvar

Speciallärare/Specialpedagog med övergripande ansvar

21 december 2024

Speciallärare till Apolloniosskolan

21 december 2024

Speciallärare i svenska till Falkbergsskolan

Speciallärare i svenska till Falkbergsskolan

20 december 2024