Speciallärare med riktat uppdrag

Speciallärare med riktat uppdrag

Arbetsbeskrivning

Uddevalla – en plats för hela livet 


Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.  


Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. 


Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.  


Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! 




Mål och ansvarsområden 

Norgårdenskolans särskilda undervisningsgrupp FLEX söker speciallärare med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning.

Du behöver ha god kunskap barn inom autismspektret och hur skolans lärmiljö kan utvecklas för att möta olika komplexa stödbehov hos eleverna.  

FLEX består av en elevgrupp om ca 20 elever från årskurs 7-9 och eleven har sin tillhörighet i denna organisation med men behöver komplexa anpassningar samt till stor del enskild undervisning.  
FLEX är lokalintegrerad på Norgårdenskolan. Det generella upplägget är att eleverna har sin tillhörighet i FLEX men också har en klassplacering. Eleven undervisas i klass utifrån behov och förutsättningar.  

I det här uppdraget som speciallärare är målet att du ska ge en elev en förutsägbar vardag i skolan där integritet är en självklarhet. Du arbetar med tydliga arbetsbeskrivningar för att skapa struktur och gör det tryggt, begripligt, hanterbart och meningsfullt för vår elev. 
 
Skolans utvecklingsarbete kommer ta utgångspunkt i följande utvecklingsområde: 
 
- Undervisningens kvalité 
- Trygghet och Studiero  
- Elevhälsa som hela skolans angelägenhet 


Arbetsuppgifter  

Som speciallärare kommer du att ingå i ett arbetslag med lärare, resurspedagoger och elevassistenter. Som stöd för arbetslaget finns elevhälsans funktioner i veckomöten, i handledning samt i specialpedagogiska sammanhang med utredningar, åtgärdsprogram och anpassningar.  
I denna roll som speciallärare kommer du i huvudsak att vara ansvarig mentor för en specifik elev.  
Du ansvarar för planering av undervisningen, det särskilda stödet och leder det pedagogiska arbetet runt eleven.  
 
Som speciallärare för denna elev ingår du dessutom i ett tvärprofessionellt team om tre till fyra personer för att ge bästa möjliga stöd till eleven. Det ingår även att du har ett nära samarbete med elevens boende för att undanröja hinder och möta elevens behov så att övergången mellan boendet och elevens lärandemiljö i skolan gagnar hela skoldag. 

I det pedagogiska ledarskapet ingår möten, dokumentation, föräldrakontakter och andra vanligen förekommande uppgifter i den pedagogiska verksamheten. Det ingår att systematisk varje vecka arbeta med uppföljning av arbetssätt och bemötande med det team som arbetar runt eleven i vardagen. 
 
Tjänsten innebär som också beskrivs ovan samarbete med övriga lärare, stödassistenter, vårdnadshavare, elevhälsa, andra myndigheter och instanser så som till exempel barn- och ungdomshabilitering och barn- och ungdomspsykiatri vilket innebär att en god förmåga till samarbete är av yttersta vikt.  

Kravspecifikation  

Pedagogisk examen som speciallärare, inriktning intellektuell funktionsnedsättning, med lärarlegitimation, alternativt annan pedagogisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har god ledarförmåga och är en tydlig organisatör i arbetet som speciallärare.  
Det är av yttersta vikt att du har goda kunskaper inom intellektuell funktionsnedsättning, primärt autism, tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande. Du har kunskap och intresse för utvecklingsarbete inom lärmiljön för att möta barn inom autismspektrat samt barn/elever med komplexa behov.  


Övrigt 
I denna anställning ställs stora krav på flexibilitet och samverkan och därför bedöms det vara en framgångsfaktor att du har erfarenhet av tvärprofessionellt arbete och proaktiv samverkan. Personlig lämplighet är av stor vikt för arbetsgivaren. I detta specifika uppdrag kommer du att arbeta tillsammans med ytterligare en speciallärare och en resurspedagog.  

För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norgårdenskolan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 juni 2024
  • Ansök senast: 1 juli 2024

Liknande jobb


Speciallärare matematik åk 4-9

Speciallärare matematik åk 4-9

22 november 2024

Vi söker speciallärare till Källeskolan

22 november 2024

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

22 november 2024