Speciallärare, Påskbergsskolan

Speciallärare, Påskbergsskolan

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Påskbergsskolan är en F-9 skola som ligger i centrala Varberg och har cirka 550 elever och cirka 70 anställda. Skolan har ljusa, rymliga lokaler med möjlighet att anpassa till önskad lärmiljö. Den stimulerande utemiljön inbjuder till möjligheter för lärande utanför skolan.

På skolan arbetar engagerade pedagoger som lägger tid och kraft på att skapa en lugn och trygg skola, vilket medför ett gott arbetsklimat för elever och personal. Pedagogerna arbetar för att alla elever ska nå målen och komma längre i sin kunskapsutveckling utifrån sina förutsättningar. Skolan arbetar förebyggande och främjande och har rutiner för att upptäcka elever med eventuellt behov av särskilt stöd.

Vår verksamhet i skola och fritidshem genomsyras av systematisk analys och utveckling av undervisningen som utgår från elevernas förförståelse.

Vårt värdegrundsarbete präglas av ett normkritiskt förhållningssätt inom hela verksamheten.

Skolan är uppdelad i arbetslag som är kopplade till varje stadie. På skolan finns det strukturer och mötesformer för elevhälsoarbete, arbetslagsmöte samt kollegialt och kollaborativt lärande. Fokus i det kollegiala lärandet är kopplat till vår utvecklingsplan. Under de senaste åren har vi jobbat mycket med att skapa kända strukturer kring arbetet med elevhälsa samt tillgängliga lärmiljöer.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna utgår från nationella läro- och kursplaner och från skollag. Varbergs kommunala skolor har gemensamma mål, strategier och processer för att skapa skola för alla, stärka motivation för lärande och skapa tillit till förbättring. Tillsammans bidrar vi till att uppfylla skolans uppdrag genom långsiktiga utvecklings- och förbättringsarbeten med fokus på undervisning, kunskap och lärande.

I ditt uppdrag som speciallärare är du del av, och arbetar aktivt i, skolans elevhälsateam tillsammans med rektor, specialpedagog, skolpsykolog, skolsköterska, kurator m.fl. Du har ett nära samarbete med lärare och övrig personal på skolan. Du arbetar såväl förebyggande som operativt kring elever i behov av anpassningar och stöd. Du ser betydelsen av differentierad undervisning och tillgängliga lärmiljöer som främjar alla elevers utbildning på bästa sätt, och drivs av att utveckla hållbara arbetssätt tillsammans med kollegor och chefer.

Du utvecklar undervisningen tillsammans med arbetslag och kollegor där du delar med dig av erfarenheter och med ett formativt förhållningssätt stöttar och utmanar så att undervisningen utvecklas. Genom exempelvis klassrumsobservationer kartlägger och analyserar du insatser som rör elevers lärande och föreslår konstruktiva förbättringar med fokus på undervisningens kvalitet och elevers lärande. Du undervisar elever i behov av särskilt stöd och handleder pedagogisk personal kring hur undervisningen och lärmiljön kan anpassas på såväl grupp- som individnivå, och utifrån varje elevs förutsättningar och ett inkluderande förhållningssätt.

Genom goda relationer till elever, kollegor och vårdnadshavare kommunicerar du höga förväntningar som rör elevers lärande. Du använder elevinflytande så att eleverna utvecklas för att äga sin lärandeprocess och ger återkoppling till eleven som för lärandet framåt mot uppsatta mål och kunskapskrav. Du håller dig uppdaterad på aktuell forskning och använder den för att utveckla undervisningen så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Förskole- och grundskoleförvaltningen ger kommungemensamma kompetensutvecklande insatser under läsåren. Innehållet och formen för kompetensutvecklingsinsatserna tar utgångspunkt i förskole- och grundskoleförvaltningen verksamhetsplan, skolornas lokala utvecklingsplaner och identifierade behov som framkommer i det systematiska kvalitetsarbetet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är legitimerad speciallärare med specialisering språk-, skriv- och läsutveckling för undervisning som avser särskilt stöd i åk F-9. Vi söker dig som har stor kunskap och erfarenhet runt elever inom NPF.

På skolan har vi idag en specialpedagog och en speciallärare med inriktning matematik och därför söker vi nu en speciallärare med inriktning mot svenska. Tjänsten kommer att vara riktad mot elever i F-9.

Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.

ÖVRIGT
Kommunens policy är att erbjuda alla sina anställda önskad sysselsättningsgrad. Det innebär att även för de tjänster som utannonseras som deltider, så finns möjlighet att önska högre sysselsättning. De utökningar som erbjuds kan innebära kombinationer av arbetsuppgifter och arbetsplatser.

Om du erbjuds anställning inom Förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft.

Tjänsten tillsätt under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Läs mer om tjänsterna på varberg.se/pedagogvarberg.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


Speciallärare matematik åk 4-9

Speciallärare matematik åk 4-9

22 november 2024

Vi söker speciallärare till Källeskolan

22 november 2024

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

Speciallärare i svenska till Rotskärsskolans årskurs 1-6

22 november 2024