Speciallärare Rimforsa skola

Speciallärare Rimforsa skola

Arbetsbeskrivning

Vi söker nya kollegor!
Vill du jobba med människor, påverka andra människors liv och göra skillnad är Kinda kommun stället för dig. Här bryr vi oss om varandra och det är alltid nära till kollegor, chef och medborgare. Vi står inför en spännande framtid och vill fortsätta ge service med hög kvalitet till våra medborgare. Därför vill vi att alla medarbetare ska se möjligheterna, både i det lilla och i det stora. Här arbetar vi med värdegrunden framåtanda, ansvarskänsla och dialog. Den är med oss i det dagliga arbetet, hur vi bemöter varandra och de vi arbetar för, medborgarna.


Vill du vara med och bidra till Kinda kommuns och Rimforsa skolas utveckling och ge en god kvalité och service till våra invånare?
Vi söker en speciallärare till Rimforsa skola. Vi har sedan flera år tillbaka drivit ett givande utvecklingsarbete inom elevhälsan och det specialpedagogiska arbetet på skolan. Vi har bl.a. de senaste åren deltagit i ett kommunövergripande elevhälsoprojekt kring tillgängliga lärmiljöer och ersatt den terminsvisa klasskonferensen med mer regelbundet återkommande elevhälsofrämjande möten åk- och lagvis (skola och fritids). Samarbetet inom skolans elevhälsoteam såväl som med skolans hela personal och centrala elevhälsans olika kompetenser är nära, gott och avgörande för det fortsatta utvecklingsarbetet. Har du det rätta intresset, den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då är du välkommen att ansöka.


Det här erbjuder vi:
Vi söker en speciallärare med utvecklings- och samordningsansvar. Du har inriktning matematik och/el inriktning svenska åk 1-6 och kommer att arbeta nära tillsammans med speciallärarkollega, rektorerna och övriga personer i skolans elevhälsoteam. I skolans elevhälsoteam ingår skolans två rektorer, två speciallärare, kurator och skolsköterska. Deltar så ofta som möjligt gör också följande kompetenser från centrala elevhälsan: logoped, arbetsterapeut och psykolog. I elevhälsoteamet bidrar du, tillsammans med övriga kompetenser, med dina kunskaper och erfarenheter för att vi på bästa sätt ska kunna fördela våra resurser efter behov.

Genom att fortsätta driva utvecklingsarbetet kring tillgängliga lärmiljöer vidare, skapas bättre förutsättningar för alla elever att vara delaktiga. Ett inkluderande arbetssätt där olikheter tillåts vara en tillgång skapar bättre förutsättningar för en likvärdig utbildning. Erfarenhet och forskning visar att elever i behov av stöd gynnas av att stanna i den ordinarie undervisningen om förutsättningarna för att möta deras behov finns. Denna grundinställning kräver ett nära samarbete samt erfarenhetsutbyte mellan alla på hela skolan och i detta har elevhälsoteamet en viktig handledande och stödjande roll, vilket vi uppnår genom våra regelbundet återkommande elevhälsofrämjande möten. 

Att arbeta som speciallärare hos oss är att arbeta i ett team kring eleven tillsammans med all berörd personal. Du som speciallärare skall bidra till att upptäcka och kartlägga elevens stödbehov samt säkerställa att arbetsmetoden som tillämpas i största möjliga utsträckning är forskningsbaserad och utvärderingsbar. Du ska bidra till att säkerställa en god kvalitet på den utredande kartläggningen och aktuellt stöd samt upprättande av åtgärdsprogram kring detta. Detta i samarbete med lärare, speciallärarkollega, rektor samt övrig elevhälsostödspersonal på skolorna. Även i detta arbete har vi utarbetat en rutin som gör att all personal på skolan regelbundet under hela läsåret aktivt arbetar med pedagogiska kartläggningar. Den viktiga uppgiften att stödja arbetet med elever som riskerar att inte nå de nationellt uppställda målen kan ske på flera olika sätt både i klassrumsundervisning och enskilt.

Det här förväntar vi oss av dig:
Vi söker dig som har speciallärarexamen i matematik och/el svenska för år 1-6 och har erfarenhet av arbete som speciallärare och är trygg i lärarrollen.

Du är intresserad av att hålla dig uppdaterad på ny forskning och att omsätta den till verklighet inom såväl ämnesundervisning som specialpedagogisk organisation av undervisningen. Du skall ha förmågan att se elevers olika behov, ta hänsyn till deras individuella förutsättningar och ge eleverna möjlighet att nå sina mål. Du skall ha ett stort intresse av att föra den specialpedagogiska verksamheten framåt både gällande kartläggning, analys samt planering av kommande arbete utifrån resultat.

En medarbetare hos oss ska drivas av en vilja att se möjligheterna till förbättringar, där målen för verksamheten är tydliga och eleven alltid finns i fokus. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och värdesätter att du har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra i ett arbetslag samt är bra på att skapa och bevara goda relationer med såväl elever och vårdnadshavare som med dina kollegor. Du äger god pedagogisk insikt, har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna vid förändringar. Du tar stort ansvar för och strukturerar själv dina arbetsuppgifter samt driver processer vidare och prioriterar därmed arbetet på ett effektivt sätt.

Mer information och ansökan
Tjänsten omfattar heltid och är en ferietjänst och tillsvidareanställning med tillträde enligt ök vid terminsstart 2020. 

Sista ansökningsdag:  2020-05-10


Kinda består av ca 10 000 medborgare som tillsammans bygger och utvecklar kommunen. Samverkan är en förutsättning för utveckling och vi arbetar med medborgardialog och med andra kommuner för kunskapsutbyte och tillväxt. Vi har bra kommunikationer till Linköping och därifrån ut till hela världen. Täta expressbussavgångar innebär bra pendlingsmöjligheter.

Vi vill att du gör din ansökan elektroniskt via länken. Det underlättar vår administration av ansökningarna. Tack

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Vill du vara med?
Tillsammans utvecklar vi Kinda kommun!
#adifferentkindawork

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kinda kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 april 2020
  • Ansök senast: 10 maj 2020

Liknande jobb


18 december 2024

18 december 2024

Speciallärare/ämneslärare åk 4-9

Speciallärare/ämneslärare åk 4-9

18 december 2024

Specialpedagog & Speciallärare till konsultuppdrag

Specialpedagog & Speciallärare till konsultuppdrag

18 december 2024