OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Albäcksskolan skapar vi tillsammans drömmar om framtiden. På vår skola är det viktigt att eleverna får möjlighet att känna tilltro till sin förmåga samt att kunna fungera väl tillsammans med varandra och det omgivande samhället. För att nå dessa värden försöker vi leva efter mottot Ha kul på vägen. Vi vill att varje dag ska skapa känslan av lust att lära -lära för livet med fokus på motivation och meningsfullhet. Albäcksskolans vision är att vara en skola som arbetar kooperativt för att öka elevernas känsla av meningsfullhet. En skola där vi arbetar tillsammans och lär av varandra, både elever och pedagoger. Viktiga pusselbitar för att nå detta är att ständigt utveckla undervisningen med hjälp av beprövade metoder såsom ett kooperativt lärande, språkutvecklande arbetssätt samt även att utveckla den digitala kompetensen.
Albäcksskolan är en 7-9 skola i centrala Hultsfred. På skolan finns ca 370 elever som tillsammans med personalen är uppdelade i arbetslag.
Får du energi av skolutveckling som gynnar elevers lärande genom samarbete och samverkan med kollegor, elevhälsoteam och skolledning? Anser du att relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet har stor betydelse i specialpedagogisk yrkesutövning? Har du en specialpedagogisk profession med ett språk-, skriv- och läsfokus? I så fall ser vi gärna att du söker tjänsten hos oss!
Som medarbetare i Hultsfreds kommun erbjuds du goda möjligheter till utveckling och förmåner. Vi vill att varje medarbetare ska få ett hållbart arbetsliv och känna sig trygg i sin anställning. Det är också viktigt att våra medarbetare har en god balans mellan arbetsliv, familjeliv och fritid. Som förskollärare hos oss har du förmånen att ta del av introduktionsutbildning, friskvård och arbetskläder. Läs mer om våra förmåner på vår hemsida http://www.hultsfred.se/kategori/anstalld/lediga-jobb/formaner-lediga-jobb
ARBETSUPPGIFTER
Som speciallärare på Albäcksskolan verkar du i relation till lärande, hälsa och utveckling utifrån ett medvetet förhållningssätt kring delaktighet och tillgänglighet. I följande sammanhang ges chansen för dig att vara med och påverka utformning av pedagogisk praktik:
• Du ingår i skolans elevhälsoteam samt i kommunens övergripande specialpedagogiska nätverk.
• Du arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande i samverkan med arbetslag, ämneslag och/eller enskilda pedagoger. I fortlöpande kommunikation med rektor fattas beslut kring ditt åtgärdande arbete. Det handlar om att möta elever enskilt och/eller i mindre grupp i undervisning över tid samt att genomföra periodvisa intensiva insatser.
• Du leder pedagogisk och didaktisk utveckling av stödnivån ledning och stimulans i förhållande till språk-, skriv- och läsutveckling med hjälp av att analysera olika lärmiljöer.
Du stöttar också arbetslag, ämneslag och/eller enskilda pedagoger i analysarbetet kring den språk-, skriv- och läsundervisning som eleverna möter i alla ämnen.
• Du medverkar till pedagogisk utveckling av stödnivåerna extra anpassningar samt särskilt stöd i samverkan med övriga pedagoger, elevhälsoteam och skolledning.
• Du leder bedömningsprocesserna för elever i behov av språkligt särskilt stöd samt ansvarsfördelar arbetsuppgifter i syfte att identifiera, analysera och möjliggöra framgångsrikt lärande. Ditt sätt att kritiskt granska och förhålla sig till val av metoder anses ha stor betydelse gällande möjligheter för alla elever att utvecklas och nå sin fulla potential.
• Du medverkar i analysarbetet av screeningar samt samordnar överenskomna insatser på organisations-, grupp- och individnivå. I kollegiala sammanhang leder du utvärdering/analys av genomförda insatser och dokumenterar systematiskt i syfte att stödja verksamhetens kvalitetsarbete.
• Du är en kvalificerad samtalspartner med ett handlednings- och rådgivningsansvar inom språk-, skriv- och läsutveckling samt kommunicerar utifrån ett relationellt perspektiv med fokus på att möjliggöra och upprätthålla förtroendefulla relationer. Det mellanmänskliga mötet är centralt och du har förståelse för samt inser vikten av undervisning som genuin kommunikation och social praktik. Dessutom kan du anta ett utmanande och kärleksfullt perspektiv i sättet att problematisera kring skolsvårigheter när det handlar om skolan som organisation.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad speciallärare med specialisering språk- skriv- och läsutveckling eller Specialpedagog med ämnesbehörighet i svenska eller svenska som andraspråk för yngre åldrar.
ÖVRIGT
Blir du aktuell för tjänsten ska du kunna lämna in ett registerutdrag från Polisens belastningsregister. Registerutdraget ska gälla för anställning inom förskola, skola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet. Blankett för att beställa ett registerutdrag finns att ladda ner från webbplatsen http://www.polisen.se
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Hultsfreds kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi har valt Offentliga Jobb som rekryteringskanal för att marknadsföra våra lediga tjänster och vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Eriksson, Rektor
0495-24 04 45
Per Berglund, LR
0495-24 04 27
Inger Sundberg, Lärarförbundet
0495-24 15 51
Cynthia Strömberg, Barn- och utbildningschef
0495-24 08 41
Elisabeth Kling
0495 – 24 08 76
Rektor Yvonne Nelson
0495-24 04 42
Rektor Martin Snickars
0495-24 04 58
Per Berglund, LR
0495 24 04 27
Yvonne Nelson, Rektor
0495-24 04 42
Martin Snickars, Rektor
0495-24 04 58