Speciallärare till Blombackaskolan

Arbetsbeskrivning

En dag på jobbet
Vi på Blombacka har ett funktionellt delat ledarskap med en enhetschef och en rektor där rektor har ett uttalat pedagogiskt uppdrag och som speciallärare kommer du arbeta nära skolans övergripande speciallärare samt rektor för att utveckla det pedagogiska arbetet på skolan mot en ökad inkludering där elevers olikheter tas tillvara i undervisningen i ökad omfattning.
 
Du utgör en otroligt viktig resurs och kommer att vara en central del i vårt arbete på skolan. Den här rollen är extra viktig i de analser som görs av elevernas behov av olika former av undervisning. Vi vill ta vara på dina idéer som vi hoppas utmynnar i bästa möjliga undervisning för alla elever på vår fantastiska skola.
   
Som speciallärare på Blombackaskolan förväntas du arbeta med ett inkluderande uppdrag på skolan med att handleda och stödja arbetslagen i det inkluderande uppdraget och att vägleda vad gäller att inkludera elever och handleda kring elever med olika funktionsvariationer.
 
Tillsammans med elevhälsan på skolan förväntas du leda och driva de förebyggande, främjande och åtgärdande elevhälsofrågorna med fokus på att öka möjligheter för elever att lära i samverkan med övriga professioner inom elevhälsoteamet. Som speciallärare kommer du kunna påverka och utveckla elevhälsoarbetet inom skolan med stöd av ett kompetent team och med stort stöd av rektor.  
 
Som speciallärare på Blombackaskolan kommer du att arbeta med den mindre undervisningsgruppen som är i utveckling där en tydlighet kring på vilka grunder elevens undervisning ska vara i mindre sammanhang behöver utformas. Du jobbar som en i teamet och du arbetar främst på grupp- och organisationsnivå vilket innebär att din kompetens kan komma så många elever som möjligt tillgodo.
 
 
Vem är du?   
Du är erfaren, utbildad och legitimerad lärare med påbyggnad som speciallärare. Kunskap och erfarenhet av svenska som andraspråk är meriterande samt erfarenhet från arbete i en mångkulturell miljö där du ser styrkan i det mångkulturella.
Meriterande med övergripande erfarenhet från uppdrag som speciallärare. Erfarenhet som skolledare eller andra ledande befattningar, arbetslagsledare är meriterande då arbetet innebär mycket kontakt med lärarkollegor där dina synpunkter på undervisningens flexibilitet och extra anpassningar är viktiga att de tas emot på ett sätt som skapar en skola för alla elever.  
 
Du är flexibel och har lätt för att skapa goda relationer och samverka med elever, vårdnadshavare, arbetsteam, skolans elevhälsoteam samt skolledningen.
I ditt pedagogiska ledarskap är du en tydlig ledare och har du förmågan att skapa en god arbetsmiljö som präglas av ansvar, närhet och autenticitet. Du är väl förtrogen med att jobba i digitala miljöer.
Du har god förmåga för analys och reflektion och utvecklar ständigt din yrkesroll och skolans arbete. Du kommer med förslag på förbättringsområden och tar också själv ansvar för att genomföra lösningar. Du kan sprida din kunskap som speciallärare så den hamnar nära eleverna utan att det nödvändigtvis är du som genomför insatserna. Du arbetar för en hållbar organisation där du sprider ansvar, kunskap och stöttar i pedagogernas elevnära arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som tydlig, prestigelös och professionell.   
Meriterande:  
Erfarenhet från NPF-området.  
 
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.  
 
 
Vi erbjuder dig  
Hos oss möter du ett stimulerande arbete på en skola med höga ambitioner och en vision där vår elevcentrerade undervisning, vårt systematiska kollegiala lärande och vår gemensamma pedagogiska utveckling ger oss en skola med en utpräglat professionell och inkluderande lärmiljö med bästa möjliga förutsättningar för lärande, för alla i organisationen.   
 
Vi är stolta över att vi har ett väl utbyggt och pedagogiskt utvecklat digitalt arbetssätt som präglar verksamheten från F – 9 och att vi har en mångkulturell skola som berikar bland annat genom den mångfald av språk och olika perspektiv som ger oss ett självklart omvärldsomfattande och normkritiskt förhållningssätt.  
 
På Blombackaskolan kommer du vara en av 80 medarbetare som arbetar vidare i den starkt positiva utvecklingsfas skolan står i och inför och du blir en viktig kraft i det fortsatta visions- och utvecklingsarbetet med att arbeta systematiskt för att förverkliga och tydliggöra Blombackaskolans vision och verksamhetsidé.
På skolan finns ett stort intresse för pedagogisk utveckling och initiativ till att samverka, utveckla och diskutera pedagogiska frågor. På Blombackaskolan arbetar vi med att skapa en ansvarskultur där man vill och får ta ansvar över frågor. Vi arbetar i ett omtänksamt kollegium, med klok prioritering, god delegation vilket ger en engagerad skola där vi arbetar lugnt, långsiktigt och hållbart.  
 
 
Välkommen till oss!  
Blombackaskolan är en F–9-skola med ett geografiskt läge nära kollektiva kommunikationer, centralt i Södertälje. Vi arbetar i ett trivsamt, erfaret kollegium där det finns en uttalad trivsel i både elev- som personalgrupp. Skolan har ett funktionellt delat ledarskap, delvis två-lärarskap, en stabil grundstruktur med arbetslag som enhet för pedagogisk utveckling och ett välfungerande elevhälsoarbete. Det finns en stolthet av att vara del av Blombackaskolan.  
 
 
 
 
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun Södertälje
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt överenskommelse Enligt ök
  • Dagtid Tillsvidare
  • Publicerat: 24 oktober 2017

Liknande jobb


Projekttjänst skolnärvaro

Projekttjänst skolnärvaro

6 november 2024

Speciallärare till Nyeds skola

Speciallärare till Nyeds skola

6 november 2024

Speciallärare med inriktning IF till Capellaskolan

Speciallärare med inriktning IF till Capellaskolan

6 november 2024

Speciallärare till Mockfjärdsskolan

Speciallärare till Mockfjärdsskolan

6 november 2024