OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Frölundaskolan Bräcke är en anpassad grundskola som erbjuder utbildning och undervisning från årskurs 1 till årskurs 9 och som anpassas till varje elevs förutsättningar och behov.
Eleverna som har sin skolplacering på Frölundaskolan Bräcke har omfattande behov av stöd i skolans samtliga aktiviteter och miljöer, såväl pedagogiskt, didaktiskt som fysiskt (omvårdnad/egenvård). Eleverna läser i huvudsak enligt kursplan ämnesområden. All undervisning och kommunikation kräver stor digital kompetens och kreativitet. Förutom att anpassa undervisningen är det relationsbyggande arbetet betydande för dessa elevers progression. För dig som vill få utrymme för din undervisningsskicklighet samt kunna ta ut svängarna i din kreativitet är detta ett drömjobb! I gruppen med dessa elever arbetar skolstödspedagog och elevassistenter.
Vi söker nu två kreativa och engagerade speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och söker dig som vill vara med och skapa en verksamhet där våra elever får en utbildning som bygger på kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet som är starkt präglad av ditt engagemang och intresse för det som utmanar.
Som speciallärare arbetar du för att genom din undervisning lära och utmana elever att nå sin fulla potential och kunskapsutveckling. Ditt uppdrag är att utforma och anpassa undervisningen för att möta elevernas specifika behov och för att vägleda elevassistenter i elevernas kunskapsutveckling. Du som speciallärare ansvarar för elevernas kunskapsutveckling genom att kartlägga elevernas pedagogiska och didaktiska behov och omsätta det i en pedagogisk praktik. Digital kompetens är viktig för elevernas kunskapsutveckling då de flesta av våra elever har digitala hjälpmedel/verktyg.
Du ingår dels i ett lärarkollegium där du samplanerar, samarbetar och bedömer undervisningen. Utöver detta leder du ditt klassarbetslag med andra yrkesprofessioner såsom elevassistent, skolstödpedagog med mera. Hos oss är du en drivande part i utvecklingen av verksamheten, vilket i förlängningen ger eleverna bättre förutsättningar. Vi arbetar strukturerat och kollegialt i skolutvecklingsgruppen (där samtliga lärare ingår) för att ständigt utveckla undervisning och bedömningskompetensen.
Båda tjänsterna är vikariat under hela 2025 med start 7 januari.
Du kommer erbjudas kontinuerligt stöd i form av handledning av övergripande specialpedagog och förstelärare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning och har en grundbehörighet som legitimerad lärare i årskurs F-3 eller förskollärare. Meriterande är erfarenhet av att arbeta med barn med intellektuell funktionsnedsättning samt att undervisa efter anpassad grundskolas läroplan och i huvudsak kursplan ämnesområden.
Vidare söker vi dig med kunskap eller vilja att lära dig alternativ kompletterande kommunikation (AKK).
Som person är du pedagogisk och får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du är dessutom lyhörd och lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du har förmågan att påverka andra och är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Samtidigt som du är samarbetsinriktad och med förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Dessutom är du kreativ vilket märks då du är nyfiken, stimulerar till dialog och ifrågasättande samt har förmåga att se mer än en möjlig lösning.
I denna rekrytering kommer du som söker få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område. Vi kommer också efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling.
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel