OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
Högsbogårdsskolan och Frölundaskolan Bräcke ligger båda i sydvästra delen av Göteborg och är grundsärskolor för elever i behov av lärare med särskild kompetens. Eleverna läser efter grundsärskolans läroplaner, ämnen och/eller ämnesområden. Den fysiska omvårdnaden/egenvården på skolenheterna kan vara påtaglig och vi ser att ett lärande finns i dessa situationer också.
Högsbogårdsskolan och Frölundaskolan Bräcke är två skolenheter som expanderar samtidigt som flera av medarbetarna har valt att studera vidare inom området och är lediga för studier varför vi söker vi tre kompetenta, kreativa och engagerade speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning. Vi söker dig som vill ha ett utvecklande arbete och vill vara med och skapa en verksamhet där våra elever får en utbildning som bygger på kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet som är starkt präglad av ditt engagemang och intresse för det som utmanar.
Som speciallärare arbetar du för att genom din undervisning lära och utmana elever att nå sin fulla potential och kunskapsutveckling. Ditt uppdrag är att utforma och anpassa undervisningen för att möta elevernas specifika behov och för att vägleda elevassistenter i att stödja eleven genom den. Du som speciallärare ansvarar för elevernas kunskapsutveckling genom att kartlägga elevernas pedagogiska och didaktiska behov och omsätta det i en pedagogisk praktik. Digital kompetens är viktig för elevernas kunskapsutveckling då de flesta av våra elever har digitala hjälpmedel/verktyg.
Du ingår i ett arbetslag med andra yrkesprofessioner såsom fritidspedagog, stödpedagoger och elevassistenter där du samplanerar, samarbetar och bedömer undervisningen. Tillsammans dessa yrkesprofessioner och med övriga speciallärare, kommer du att dela ansvaret för att leda, planera och utvärdera den pedagogiska verksamheten enligt Lgrsär22.
Hos oss är du en drivande part i utvecklingen av verksamheten, vilket i förlängningen ger eleverna bättre förutsättningar. Vi arbetar kollegialt för att ständigt utveckla undervisning och bedömningskompetensen. Hos oss finns mycket glädje, energi och kompetenta kollegor. Vidare är samverkan med andra en väsentlig del i arbetet med att utveckla personalgruppen och verksamheten. Tillsammans med kollegor från andra enheter ingår du i nätverk och mötesplatser med rika möjligheter till erfarenhetsutbyte och kollegialt lärande.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• Är utbildad speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning eller som är under utbildning vid ansökningstillfället.
• Har digital kompetens och förmåga att stötta våra elever med hjälp av digitala verktyg.
• Har kunskap eller vill lära dig alternativ kompletterande kommunikation (AKK)
• Kan uttrycka dig obehindrat i svenska i både tal och skrift
Särskilt meriterande är det för tjänsten som speciallärare till Högsbogårdsskolan om du har kunskap och/eller erfarenhet av taktil kommunikation.
Vi välkomnar också dig att söka som är legitimerad förskollärare och har ett särskilt intresse för att arbeta med grundsärskolans elevgrupp och har ett intresse av att vidareutbilda dig till speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning. Om du vill läsa till speciallärare, men ännu inte har gjort det finns goda möjligheter att göra det med ekonomiskt stöd under studietiden.
Som person är du trygg i att leda andra vuxna genom att vara lyhörd och skapa delaktighet. Du är skicklig på att se dina kollegor i ditt arbetslag och delegera samt följa upp den pedagogiska planeringen. Du kan ge respons på det arbete som utförs på ett genomtänkt och respektfullt sätt. Du har god förmåga att samverka med vårdnadshavare, habiliteringar och andra aktörer utanför skolan, för att skapa en helhetssyn på elevernas behov. Du ser lärandet som en helhet, där både fritidshem och skola bidrar till ett lärande. Du visar att med ett stort hjärta att du ser varje elev. Slutligen är du öppen, ha ett stort tålamod och är lugn, förmåga att se helheten kring eleverna, är positiv och idérik.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel