Speciallärare till grundskolan i Eda kommun (10 tjänster)

Arbetsbeskrivning

Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 1000 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare.

Bildningsförvaltningen ansvarar för alla barn, ungdomars och vuxnas bildning. Tillsammans med våra 250 medarbetare bildar vi Eda kommun och arbetar utifrån bildningsnämndens vision ”alla ska lyckas”. Bildningsförvaltningen ansvarar för samtliga skol-/verksamhetsformer från förskola, grundskola, kulturskola till gymnasie- och vuxenutbildningen i Eda kommun. Bildningsförvaltningen arbetar på uppdrag av bildningsnämnden utifrån ömsesidiga förväntningar om hur vi förväntas agera, uppfattas och förhålla oss i det dagliga mötet och dialogen mellan medarbetare, barn, elever och vårdnadshavare. Att ”alla ska lyckas” utgör ett gemensamt förhållnings-/arbetssätt som förutsätter ett aktivt ledar- /medarbetarskap och ett ömsesidigt ansvar för vårt systematiska kvalitets- och arbetsmiljöarbete mot en måluppfyllelse och en god arbetsmiljö i samtliga våra verksamheter.

Vårt erbjudande
Vi kan erbjuda dig som speciallärare ett meningsfullt arbete där du får möjlighet att bidra till samhället, och samtidigt känna glädje av att göra skillnad för våra elever varje dag. Som speciallärare erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag, ferietjänst, företagshälsovård, en god arbetsmiljö, konkurrenskraftiga löner, möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Tillsammans bildar vi Eda kommun! Vill du vara med på resan? Läs mer på www.eda.se

ARBETSUPPGIFTER
Uppdrag
I uppdraget som speciallärare har du fokus på ett professionellt arbets-/förhållningsätt för att förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla elever. Du har ett specifikt uppdrag att skapa goda förutsättningar för matematik-, språk-, skriv- och läsutveckling hos elevgrupper i behov av tillgängliga lärmiljöer, extra anpassningar, särskilt stöd. Du har ansvaret för skolans studierum, särskild-/enskild undervisningsgrupp. Du har en coachande roll och fungerar som bollplank gentemot lärares undervisning. Du finns som ett stöd till elever i behov av detta, både i och utanför klassrummet. Uppdraget innebär att du har fokus på skolans utbildningsuppdrag och stöttar lärare i deras undervisning, för att möjliggöra alla elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål. I uppdraget bistår du med kvalificerade analyser av pedagogiska verksamheters förutsättningar att möjliggöra lärande och utveckling för alla elever. Du har ett förebyggande och åtgärdande uppdrag att kritiskt analysera undervisningens förutsättningar, som utgångspunkt för utveckling av de pedagogiska-, sociala och fysiska lärmiljöerna i verksamheten. Du arbetar för att integrera ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen och alla årskurser som ska genomsyra verksamheten. Du är delaktig i elevhälsans uppföljnings- och analysarbete för utveckling av skolans arbete för att alla ska lyckas.

Arbetsuppgifter
- arbeta förebyggande för att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer i verksamheten
- bistå med specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete med utredningar och åtgärdsprogram
- fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor inom språk- och kunskapsutveckling
- analysera lärares undervisning för att undanröja hinder och främja extra anpassningar i klassrummet
- kartlägga matematik-, språk-, skriv- och läsutveckling för att underlätta språk-/kunskapsutveckling
- granska och föreslå förebyggande anpassningar som utvecklar inkluderande lärmiljöer
- genomföra professionella samtal i samverkan med kollegor, vårdnadshavare och elever
- leda, följa upp och utvärdera utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att alla ska lyckas
- utveckla pedagogiska-, fysiska och sociala lärmiljöer i och utanför klassrummen
- genomföra åtgärdsprogram för enskilda elevgrupper i samverkan med berörda aktörer
- individanpassa arbetssätt för elever i behov av särskilt stöd på grupp- och organisationsnivå

KVALIFIKATIONER
Kompetens-/kvalifikationskrav
Du har i botten en lärarexamen från grund- eller gymnasieskolan samt att du har några års erfarenhet av att ha arbetat som lärare, gärna inom matematik, svenska eller svenska som andraspråk. Du är legitimerad lärare och har avslutad utbildning som speciallärare eller specialpedagog, alternativt vill du läsa speciallärarprogrammet. Meriterande är om du har arbetslivserfarenhet som speciallärare och en godkänd samt fullföljd speciallärarexamen med inriktning mot matematikutveckling eller språk-, skriv- och läsutveckling. Du har god förmåga att kritiskt och självständigt arbeta inom det specialpedagogiska området, tidigare erfarenhet av att göra bedömningar efter samråd med elevhälsans olika professioner ses som positivt från arbetsgivaren.

Kompetensprofil
Du har ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt, god självkännedom och stor empatisk förmåga för att skapa ömsesidiga relationer med elever i behov av särskilt stöd. Meriterande är om du har erfarenhet från arbete inom specialpedagogisk verksamhet, elever i behov av särskilt stöd, avseende inkluderande undervisning, elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer i olika lärmiljöer. Du förväntas visa god insikt om betydelsen av att arbeta utifrån styrdokumenten i samverkan med andra skolformer och profession-/yrkesgrupper, vårdnadshavare och samhällsaktörer. Du är en tydlig ledare som skapar trygghet och är en förebild för dina elever. Du undervisar på ett inspirerande sätt och engagerar dig i eleverna och i deras mål genom ett coachande förhållningssätt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav.

ÖVRIGT
Vår verksamhet bygger på visionen om att vara en positiv gränskommun där människor möts präglad av samverkan, starkt näringsliv och med ambitionen att utvecklas. Vi arbetar aktivt med jämställdhet och värdesätter mångfald både som kommun och som arbetsplats. Vi erbjuder glada arbetslag, positiva arbetsplatser och goda personalförmåner för dig som anställd!

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eda kommun , Bildning
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 maj 2024
  • Ansök senast: 6 juni 2024

Liknande jobb


Specialpedagog/lärare

Specialpedagog/lärare

21 november 2024

Speciallärare till Anpassad grundskola

Speciallärare till Anpassad grundskola

21 november 2024

20 november 2024

20 november 2024