OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.I Huddinge kommuns förskolor och skolor drivs vi av att skapa lärande för livet. Här får du som medarbetare utrymme att utvecklas genom att ta del av andras, och dela med dig av dina egna erfarenheter och kunskaper. För vår övertygelse är att ju mer vi delar med oss av våra kompetenser, desto mer utrymme skapar vi för alla, såväl medarbetare som våra barn och elever, att växa.
Vårby RO består av tre skolor; Grindstuskolan F-3, Vårbackaskolan F-3 och Vårbyskolan 4-9. Skolorna har en rektor och tre biträdande rektorer och samarbetet mellan enheterna pågår på alla nivåer. Vårbyskolor ligger i Vårby gård, ett grönt och vackert område längs röda tunnelbanelinjen. På Vårbyskolor går totalt ca 600 elever.
Vårby skolor deltar i Skolverkets satsning Samverkan för bästa skola där respektive skola, med stöd av en extern forskargrupp och inom ramen för det kollegiala lärande och utifrån de identifierade utvecklingsområdena, arbetar för att säkerställa att en progression ska ske inom kunskap, utveckling och lärande samt normer, värden och inflytande för varje elev. Prioriterade utvecklingsområden är bland annat tillgänglig lärmiljö och relationellt ledarskap.
Tjänsten som speciallärare kommer att vara på Vårbyskolan, som är tvåparallellig i årskurserna 4-9 och där vi idag har ca 290 elever och 40 anställda. På skolan finns en förberedelseklass för nyanlända elever samt två lokala särskilda undervisningsgrupper, en för elever i årskurs 4-6 respektive 7-9.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i skolans elevhälsoteam och tillsammans med två andra speciallärare ansvara för det specialpedagogiska arbetet i årskurserna 4-9. I detta arbete ingår att planera, genomföra, ansvara för och dokumentera särskilt stöd för elever samt att följa upp elevernas kunskapsutveckling på en övergripande nivå. En del av ditt arbete kommer bestå av att handleda ämneslärare, samt tillsammans med dem planera och genomföra undervisning i skolans nystartade LSU-grupp för årskurserna 7-9, där för närvarande fem elever går. Under läsåret 24/25 planerar vi att utöka gruppen och därför söker vi dig som vill vara med och bygga upp och utveckla den verksamheten.
Din profil
Du är väl förtrogen med styrdokumenten och har god digital kompetens samt förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du har en god samarbetsförmåga, lätt för att skapa relationer och samverka med elever, vårdnadshavare, skolans arbetslag, elevhälsoteam samt skolledning.
Du har förmågan att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och kan bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer, på organisations-, grupp- och individnivå. Du har även förmågan att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och upprätta åtgärdsprogram. Du är en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers lärande och kunskapsutveckling. Du har en fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd.
Du kan självständigt genomföra uppföljningar och utvärderingar leda utvecklingen av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla elever. Du besitter tålamod och ett positivt förhållningssätt och har viljan att lära nytt. Du tar egna initiativ där du ser att behov finns och har en förmåga att se till hela verksamhetens bästa.
Kvalifikationskrav
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, dock krävs adekvat utbildning som speciallärare eller specialpedagog. Det är meriterande om du tidigare arbetat i mångkulturella områden och/eller har erfarenhet från mindre undervisningsgrupper. Då de flesta av våra elever har ett annat modersmål än svenska är ett språkutvecklande arbetssätt en förutsättning, både för undervisningen och det specialpedagogiska arbetet på skolan, liksom viljan och förmågan att skapa goda relationer byggda på förtroende och respekt.
För att trivas i rollen som speciallärare hos oss behöver du vara prestigelös, flexibel, ha humor och självdistans samt ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vi arbetar för att alla våra elever ska lyckas. Om du vill ha kollegor som stöttar och ger varandra energi att driva framåt, då har du hittat rätt ställe. Vill du arbeta i en skolkultur där det finns en stark tro på att alla kan och där det råder höga förväntningar på varje elev, välkommen till oss!
Övrigt:
Intervjuer av sökande kan komma att ske under annonseringsperioden. Tjänsten tillsätts under förutsättning för vederbörliga beslut.
Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner (http://www.huddinge.se/formaner)