Speciallärare till IM vid Uddevalla Gymnasieskola

Speciallärare till IM vid Uddevalla Gymnasieskola

Arbetsbeskrivning

Uddevalla – en plats för hela livet 


Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.  


Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. 


Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.  


Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! 




Om jobbet
IM vid Uddevalla Gymnasieskola söker speciallärare.

Du ska arbeta enskilt och tillsammans med ämneslärararna och med vårt tvärprofessionella elevhälsoteam som innehåller Specialpedagog, skolkurator, skolsköterska och studie- och yrkesvägledare. 

Introduktionsprogrammen består av flera delar. Den största gruppen är betygskomplettering för elever som inte är behöriga till nationella program på gymnasieskolan.

En mindre grupp är nyanlända ungdomar i gymnasieålder som i första hand får språkintroduktion.

En viktig grupp är elever inom ett samarbetsprojekt med kommunens Arbetsmarknadsavdelning kallad NIKE. Den är för elever som behöver normalitet i vardagen, behöver motivation att komma igång med studier inom IM eller nationellt program. NIKE har olika aktiviteter inklusive skola som sköts av lärare från IM.

Arbetsuppgifter
Som speciallärare arbetar du

- med såväl enskilda elever som elevgrupper och tillsammans med ämneslärare i klass.
- tillsammans med annan personal med att utveckla vår undervisning
- tillsammans med lärare och EHT med att planera och genomföra stöd till elever, stödja lärare och mentorer för att möjliggöra lärmiljöer som är främjande och förebyggande
- tätt ihop med både lärare som specialpedagog och resterande elevhälsoteam för att utveckla vår undervisning i syfte att förbättra våra resultat och därmed öka måluppfyllelsen samt förbättra närvaro
- med Språk- och Kunskapsutvecklande arbetsätt (SKUA)
- med att dokumentera eleverna utifrån styrdokumenten och hjälpa specialpedagog vid utredning av särskilt stöd, åtgärdsprogram samt att följa upp elevernas kunskapsutveckling på en övergripande nivå. 
- med alla delar av IMs verksamhet tillsammans med både vår egen personal och våra samarbetspartners.

 

Vi söker dig som
- har en god förmåga att skapa struktur både för dig själv för organisationen och för eleverna.
- har förmåga att utgå från varje elevs behov och förutsättningar. Det innebär att du är inkännande och lyssnande på elever som har svårt att berätta om sin situation.
- har god kommunikationsförmåga och samarbetsförmåga för att arbeta nära elever, föräldrar och kollegor.
- är en tydlig pedagogisk ledare som kan ge råd till lärare om hur de ska förändra arbetet med enskilda elever.
- kan samarbeta, skapa goda relationer och vara tydlig i din dialog med både elever och kollegor. 
- har förmågan att planera, utvärdera och förbättra verksamheten tillsammans med arbetsgruppen
- har ett naturligt arbetssätt att hitta alternativa lösningar utifrån elevens behov inom verksamhetens ramar.
- har erfarenhet av att arbeta med elever med olika typer av inlärningssvårigheter och behov.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att strukturera och organisera arbetet självständigt. I detta ligger att visa ett lugn, trygghet och lågaffektivitet i kontakt med elever

Kvalifikationer
- Utbildad speciallärare

Tidigare arbete inom gymnasiet eller högstadiet som speciallärare är meriterande. Utbildning till ämneslärare för högstadiet eller gymnasiet är meriterande.

Övrigt
På IM har en stor del av eleverna behov av stöd och hjälp från de vuxna. Därför finns ungdomskonsulenter som förstärker mentorer, lärare och elevhälsa genom att ha daglig kontakt med elever och i många fall vårdnadshavare för att eleverna ska komma till och  klara sig bra i skolan.

Intervjuer kan ske löpande under rekryteringstiden.

För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Introduktionsprogrammen, IM
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 maj 2024
  • Ansök senast: 14 juni 2024

Liknande jobb


24 december 2024

Lärare/mentor/speciallärare till Kållekärrs skola

23 december 2024

Speciallärare till Kungsladugårdsskolan anpassad grundskola

Speciallärare till Kungsladugårdsskolan anpassad grundskola

9 december 2024