Speciallärare till Sjöstadsskolan åk 1-6

Speciallärare till Sjöstadsskolan åk 1-6

Arbetsbeskrivning

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning

Vi vill vara den bästa skolan för varje elev.

Verksamheten vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Här bedrivs högkvalitativ undervisning i en trygg lärmiljö med tillgänglighet och delaktighet som ledord. Vi är en skola för framtiden.

Undervisning och trygghet står i centrum på Sjöstadsskolan. Vi vill ge eleverna möjlighet att utvecklas optimalt och därför är praktiknära forskning en självklar del av vårt arbete. På så vis säkerställer vi att undervisningen håller hög kvalitet.

Ämneskunniga lärare samverkar kring utveckling av ämnet från förskoleklass till årskurs 9. Arbetslagen ansvarar för att eleverna ska känna sig trygga, bemötas likvärdigt och vara delaktiga i verksamhetens utformning.

Sjöstadsskolans grundskola och grundsärskola har verksamhet från förskoleklass till årskurs 9 samt en särskild undervisningsgrupp.

Ämneslärare från alla stadier samarbetar med ett tydligt fokus och med en röd tråd i undervisningen från förskoleklass till årskurs 9.

Grundsärskolan på Sjöstadsskolan har tre avdelningar med cirka 30 elever.

ArbetsbeskrivningDu kommer i rollen som speciallärare tillsammans med lärare och elevhälsan bidra till att elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Detta för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. I ditt arbete förväntas du bland annat föreslå insatser och anpassningar för elever i behov av detta och medverka i upprättandet av utredningar och åtgärdsprogram samt uppföljning och utvärdering av dessa. Som speciallärare arbetar du också praktiskt med att ge elever stödinsatser och undervisa individuellt, i grupp och i ordinarie undervisningssituationer. Du kan vid sidan av detta ha en konsulterande och handledande roll gentemot kollegor, övriga kollegor i elevhälsan och skolledning och utvecklar i nära samarbete med lärare, pedagoger och skolledning arbetet i klassrummet och på skolan stödet för elevers utveckling mot målen. Du kommer vara en del i elevhälsan på skolan och delta i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet på skolan så att skolans alla elever får ett adekvat stöd. Arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare.

Kvalifikationer

Vi söker dig som vill vara med och utveckla en särskild undervisningsgrupp (en så kallad SU-grupp) för elever årskurs 1 till 6 i samarbete med skolledning och elevhälsoteamet på skolan. I SU-gruppen kommer ett team bestående av beteendevetare, elevassistent, fritidspedagog och specialpedagoger/speciallärare att arbeta.

Tillsammans med dina kollegor i SU-gruppen flyttar du in i nya lokaler vid starten av ht 2022 vilket innebär att du har goda möjligheter till inflytande över lärmiljön och planering kring det fortsatta arbetet.

Elevhälsoteamet som kommer att vara involverade i arbetet med eleverna i gruppen är ett kompetent team på skolan och består av skolsköterska, flera specialpedagoger samt speciallärare, en skolpsykolog på 100% samt biträdande rektorer och rektor. Elevhälsoteamet har upparbetade rutiner för att samarbeta med arbetslagen på skolan i det förebyggande arbetet. Det långsiktiga arbetet kring eleverna i SU-gruppen kommer att inriktas mot inkludering i ordinarie undervisning.

Du har lärarlegitimation för årskurs 1 till 6 och har utbildning som speciallärare eller specialpedagog. Du har kompetens för och erfarenheter av arbete med elever med NPF-diagnoser.

Erfarenhet

Du har erfarenheter och intresse av att utveckla undervisningen systematiskt och på en vetenskaplig grund. Du är van att arbeta med utgångspunkt från aktuell forskning.

Du har en gedigen erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd i åldersgruppen 7 till 12 år. Du har också erfarenhet av att arbeta i liten grupp för elever i behov av särskilt stöd. Du är kunnig och erfaren vad gäller lågaffektivt bemötande och kan leda en verksamhet kring ett sådant arbetssätt.
Du är erfaren och kunnig vad gäller att dokumentera och att göra pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram.

Du är erfaren och kunnig vad gäller samarbete med vårdnadshavare och pedagoger. Du är drivande och självständig i ditt arbetsområde inom ramen för teamets gemensamma arbete. Du kan ta beslut och fullfölja dem. Du ser samarbete som en viktig förutsättning för att vi ska lyckas med vårt arbete.

Du har god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer då arbetet innebär många kontaktytor med elever, personal och vårdnadshavare.

 





Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Artiklar i detta ämnet

  1. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöstadsskolan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 maj 2022
  • Ansök senast: 6 juni 2022

Liknande jobb


Lärare/mentor/speciallärare till Kållekärrs skola

23 december 2024

Speciallärare till Kungsladugårdsskolan anpassad grundskola

Speciallärare till Kungsladugårdsskolan anpassad grundskola

9 december 2024

Speciallärare/Specialpedagog med övergripande ansvar

Speciallärare/Specialpedagog med övergripande ansvar

21 december 2024

Speciallärare till Apolloniosskolan

21 december 2024